John Deere je prvním výrobcem zemědělských strojů, který může nabídnout tři rozdílné koncepty pojezdu v této kategorii traktorů. Klasické kolové traktory 8R, řešení se dvěma pásovými jednotkami 8RT a zcela nové modely 8RX se čtveřicí pásů.
Řada se rozšiřuje
Celkem 13 modelů bude snadno rozpoznatelných díky nové kabině s řadou prvků běžných u luxusních automobilů a charakteristickému vnějšímu designu, který byl navržen ve spolupráci s odborníky ze studia BMW Designworks v Kalifornii.
RX je opravdu něco extra
Unikátní modely 8RX byly vyvinuty s cílem skutečné ochrany půdy bez omezení tahových schopností traktoru. Není to tedy tak, že předními pneumatikami půdu zválcuji a pak se to snažím zachránit velkou plochou pásů. Toto řešení tedy nabízí opravdu nejnižší statický tlak na půdu, spolu s přepravní šířkou do 3m a neomezenou maximální rychlostí 40km/h. V porovnání s tradičním dvoupásovým řešením jsou traktory 8RX stabilnější hlavně na svazích, na těžkých půdách nebo za vlhka, kdy oceníte vynikající samočisticí schopnosti pásových jednotek. Pásy mohou být ve 3 šířkách, 460, 610 a 760mm ta pouze na zadní nápravě a celková plocha pásů je od 3,0 do 4,57m2. Musíme také zdůraznit, že se nejedná o naroubování pásových jednotek na kolový traktor, ale zcela nová je pro tento traktor jak zadní tak i přední náprava. Rozvor byl zvětšen na 3 235mm to je o 185mm více než u kolového. Díky tomu je jízda velmi pohodlná a poloměr otáčení ještě menší než u kolové varianty 8R! Dalšími důležitými parametry jsou hmotnosti, pohotovostní 18,7t a maximální dovolená 24tun, díky tomu jste schopni opravdu efektivně přenést až 443 koní maximálního výkonu na půdu. Co tyto traktory opravdu umí, si budete moci vyzkoušet na jaře příštího roku. Sériová výroba těchto modelů začne až v ¾ letošního roku.
Klasika na kolech
Nyní se vrátíme k tradiční kolové variantě, která určitě bude i nadále tvořit základ našich prodejů. Nejprve, pro mladší ročníky zdůrazním, že tato řada byla první, která přišla s koncepcí motoru nad přední nápravou a vosím pasem a to již v roce 1994! Aktuální v Evropě nabízená paleta čítá 5 kolových modelů. Kromě již zmíněné kabiny, je nová také kapota motoru. Zatímco další změny najdete pod kapotou.
Změny, které nejsou vidět
Traktory jsou osazeny osvědčenými, spolehlivými a úspornými motory John Deere PowerTech PVS a PSS o objemu 9,0l s navýšením IPM o 40 koní. Novými řešeními je Visco ventilátor chlazení a přemístění pomocných agregátů dopředu. Díky tomu dochází k menšímu tepelnému namáhání, dále tak bylo možné snížit náklady na opotřebení a údržbu. Tradičně si můžete vybrat z několika převodovek, klasické PowerShift 16/5, která je nyní dostupná až po model 8R 340, moderní mechanické e23 s funkcí Efficiency Manager, nebo plynulé AutoPowr. Brzdy na zadní nápravě byly výrazně posíleny, takže ani u varianty s maximální přepravní rychlostí 50km/h není nutné použít přední nápravu s brzdami. Ta přesto nadále zůstává v nabídce. Poslední variantou je poháněná pevná přední náprava, která je stále vyžadována na některých specifických trzích. Tu v českém ceníku nenaleznete, zde je základem odpružená ILS. Ta je v sortimentu od roku 2002 a u traktorů modelového roku 2019 doznala několika úprav, zmíním třeba jiné umístění dusíkových akumulátorů se snadnějším přístupem pro servis.
Sedadlo, ze kterého nebudete chtít vstát
Obsluhy jistě ocení nejen nový vzhled kabiny, ale hlavně nové řešení sloupku volantu nebo nejmodernější sedačku s kompletním elektrickým nastavováním, vyhříváním, aktivní ventilaci, dvou zónovou masáží a koženým perforovaným potahem. Tato sedačka může být spojená s odpruženou kabinou nebo v provedení ActiveSeat II. Tato medailí DLG oceněná druhá generace přináší další zvýšení citovosti a tím snížení vertikálních rázů působících na řidiče.
Další řešení pro komfort
Dlouhé pracovní dny a noc usnadní a zpříjemní praktická integrovaná lednička s dvojnásobným objemem 11litrů a o 60% účinnější LED osvětlení okolí stroje v rozsahu 3600. V LED provedení je rovněž trojice integrovaných majáků. Hudební zážitek ve stylu koncertní haly ve špičkové kvalitě poskytne systém ozvučení kabiny 6.1 se 6ti reproduktory a subwooferem. Rádio s dotykovým 6,5“ displejem, DAB a dalšími funkcemi jako spolupráce se systémem Apple CarPlay je samozřejmostí.
Myslelo se i na detaily
Mezi další vylepšení kabiny na základě požadavků zákazníků patří schůdky na pravé straně kabiny, širší vstupní schůdky a dveře s klikou umístěnou ve spodní části, nebo vracející se páčka ukazatele změny směru. Dále jsme přemístily systém klimatizace dolů za kabinu, díky tomu se zvětšil prostor nad hlavou řidiče, snížila se hlučnost a výkon klimatizace a topení se takřka zdvojnásobil.
Integrované a Inteligentní
Součástí systému navádění a řízení AutoTrac je nyní nový integrovaný přijímač StarFire 6000. Dále s využitím telematické brány JDLink můžete doslova zahodit flashdisky a využít bezdrátový přenos dat do Operačního střediska John Deere neomezeně. Prostřednictvím této webové platformy můžete rychle a bezpečně spravovat hranice polí, naváděcí linie, sdílet informace o nastavení strojů, ukládat dokumentaci o prováděných operacích a plánovat nové úkoly a opět sdílet zpět do kabiny traktoru. Zcela novou revoluční funkcí je sytém AutoSetup, který umožňuje stahovat data a nastavení potřebná pro práci traktoru a stroje přímo v okamžiku, kdy se se strojem přiblížíte k poli. Tato funkce výrazně zjednoduší proces nastavení a přípravy traktoru a navíc se tak vyloučí možnost chybného nastavení.
O pár kroků napřed
Maximální efektivita a bezporuchový provoz traktorů může být zajištěn díky monitorování telematickým systémem JDLink. Dalším stupněm je Expert Alerts, monitorovací a vyhodnocovací systém, díky kterému je možné předvídat poruchy a závady. Tak lze výrazně, nebo zcela snížit pravděpodobnost vzniku drahých a nákladných oprav nebo je provést mimo sezónní špičky. Oba výše zmíněné systémy vyžadují souhlas zákazníka. Stejně jako program Garance spotřeby paliva, díky kterému nejen že dopředu máte zaručenou maximální spotřebu paliva, ale hlavně získáte nové vědomosti o optimálním nastavení a seřízení traktoru od našich zkušených specialistů na provoz traktorů.
Model |
Jmenovitý výkon |
Max. výkon bez IPM |
Max. výkon s IPM |
Volitelná převodovka |
Provedení: 8R kolové, 8RT 2 pásové, 8RX 4 pásy |
8R 280 |
280 |
308 |
326 |
16/5*; e23; AP |
8R |
8R 310 |
310 |
341 |
357 |
16/5*; e23; AP |
8R; 8RT; 8RX |
8R 340 |
340 |
374 |
388 |
16/5*; e23; AP |
8R; 8RT; 8RX |
8R 370 |
370 |
407 |
420 |
e23; AP |
8R; 8RT; 8RX |
8R 410 |
410 |
443 |
458 |
e23 |
8R; 8RT; 8RX |
* platí pro kolové modely 8R