V našem povídání o historii traktorů John Deere se dostáváme do období, na které si již mnozí z vás dobře pamatují. Tato porevoluční část představí hned čtyři důležité modely. Tím prvním, který se do tehdy ještě těsně porevolučního Československa začal dovážet, je 4955 neboli první velký traktor John Deere. Toto byl také první traktor John Deere, který firma STROM, coby nový dovozce značky, představila na výstavě Země živitelka v Českých Budějovicích. Traktor do Budějovic od Rýna cestoval vlakem více než týden, z toho poslední tři dny jel po naší železnici. Netrpělivě se vyčkávalo a každý den se zjišťovala poloha vagonu, který traktor převážel. Tři dny před zahájením výstavy poloha hlásila železniční stanici v Chebu, dva dny před zahájením železniční stanici Plzeň, logicky se z toho dalo vyvodit, že den před zahájením bude konečně následovat železniční stanice České Budějovice. To by to nesměly pokazit České dráhy, náhle změnily směr a očekávaný traktor se ocitl v Chomutově. V tu chvíli již nikdo nevěřil, že bude 4955 předvedena na svém vymezeném stanovišti výstaviště Země živitelky včas. V oněch „pionýrských dobách“ bylo však možné vše. Světe div se, v 7 hodin ráno přesně v den zahájení výstavy, byl vagon konečně přistaven k vyskladňovací rampě na nádraží v Českých Budějovicích a na potřebné místo se dostal celých 10 minut před zahájením akce.
Generačně je toto poslední inovace traktorů ze 70. let. Abychom vám přiblížili situaci je nutno říci, že v roce 1981 byla dokončena nová továrna pro výrobu a montáž traktorů ve Waterloo s výrobní kapacitou 225 traktorů denně. Bohužel velmi brzy nato nastala v USA obrovská recese a denní produkce se snížila na pouhých 15 kusů, z kterých 10 - 12 kusů byly traktory objednané jako skladové! V tomto období proto nebyl prostor pro nové myšlenky a ani peníze na nějaké zásadní inovace. Z toho důvodu máme model 4955, tedy ten nejsilnější z řady krokodýlů a také první traktor s výkonem 200 koní na vývodovém hřídeli. Největšími změnami oproti jeho předchůdcům byl přepracovaný motor o objemu 7,6 l s rekordními výsledky testů v Nebrasce, který se uplatnil i později ve zcela nové řadě 8000. Převodovka byla plně řazená při zatížení s počtem stupňů 15 vpřed a 4 vzad, planetová s poměrně složitým mechanickým ovládáním hydraulicky spínaných lamelových spojek. Její oprava se stala v následujících letech maturitou pro řadu našich nových servisních mechaniků. Traktory od modelového roku 1992 již neměly sání a výfuk uprostřed kapoty, ale po straně kabiny, další změnou bylo nové označení v USA, které zde bylo změněno na 4960, v Evropě se zůstalo u označení s 55 na konci.
Představení traktoru John Deere 4955 na výstavě Země živitelka v roce 1993.
Rok 1992 byl rokem velkých změn, rokem, kdy na obou stranách oceánu byly představeny velké a zásadní novinky, jejichž vliv přetrvává do současnosti. V Americe šestiválce řady 7000, v Německu pak čtyřválce řady 6000. Model 6400 byl nejsilnějším modelem z naší čtveřice. Revoluční u něj bylo použití mostového ocelového rámu, ve kterém je motor umístěn na silentblocích a ani další komponenty nepřenáší zatížení a jsou izolované od zdrojů hluku a vibrací. Sortiment nabízených převodovek byl buď synchronizované 12/4, 15/5, 18/6 nebo se 4stupňovým násobičem, tedy PowerQuad, uspořádání stupňů bylo tak jak známe ze současnosti a to 16/16 nebo 24/24. Zcela nová byla kabina s revoluční vnitřní hlučností pouhých 72 dB (A). Náš první zákazník, který si pořídil traktor 6400, byl pan Šeiner z Vemyslic u Moravského Krumlova. Náš interní systém John Deere nám říká, že tento traktor byl vyroben 10. srpna 1994 a již to byl traktor modelového roku 95. Větších prodejů v ČR se mannheimské traktory dočkaly až s nástupem řady SE v roce 1997, respektive řady 6010 o rok později.
Model 6400 s lisem John Deere 575 na Deni STROMu v Trhovém Štěpánově v roce 1997.
Jubilejní miliontý traktor z Mannheimu má metalízu a stojí v John Deere Foru v Mannheimu. Také není náhodou, že je to model 6400.
Třetím traktorem, který musíme zmínit je ten, jenž vybudoval značce John Deere jméno nejen v České republice. Jedná se o řadu 8000. Zajímavé je jistě to, že první návrh koncepce s motorem daleko nad přední nápravou učinil konstruktér Terrill Woods při cestě letadlem již v roce 1987. Současně s konstrukcí velkého traktoru modulární koncepce (jako řada 6000/7000) byl připraven vzorek této koncepce s vosím pasem. O dva roky později udělal Woods pověstnou osmičku uvnitř otáčejícího se standardního traktoru. Tím si jasně řekl o svoji realizaci na úkor té modulární. Nová řada byla představena celému světu v roce 1994 a byl to první traktor kompletně zkonstruovaný pouze pomocí CAD konstrukce. Nyní je tento náčrt součástí sbírky Národního muzea amerických dějin ve Washingtonu. Dvoudenní představení novinek v sortimentu se uskutečnilo v říjnu 1994 ve francouzském Orléans. Akce se již zúčastnili zástupci v té době obou dovozců značky.
Tato fotka není kompletní, vnější kruh krouží konkurenční červený traktor. Byl z ní velmi populární plakát, v Evropě zakázaný. Jeden visel i v naší kanceláři, kéž bych tehdy věděl, jaká to bude za pár let památka.
Každý účastník představení novinek v Orléans obdržel tuto sponu k pásku. Tato je ze sbírky Víti Strieglera.
A jsme u traktoru, který se stal synonymem ideální kombinace, velikosti, výkonu, univerzálnosti, přiměřeného komfortu a nezdolné spolehlivosti. Ještě nyní je málo jetá 7810 snem všech bazarových nadšenců. Tato první a jediná inovace řady 7000 nebyla pouhým faceliftem, změnilo se toho poměrně hodně. Motor 7,6 l byl nahrazen modernějším 8,1 l, výkon vzrostl pouze o 5 koní, ale jeho charakteristika byla výrazně lepší. U převodovek jste si mohli vybrat ze tří, řešením zcela rozdílných. Planetový PowerShift 19/7, některými uživateli přejmenovaný na vario, byl pro silné. Univerzální skupinové s počtem stupňů 20/20 PowrQuad nebo AutoQuad II nabízená od roku 2000 a již s variantou elektrický reverzor vlevo pod volantem. Jako poslední možnost přibyla v roce 2001 plynulá AutoPowr. Spolu s ní jste získali i Transport boost s maximem 207 koní při 1900 otáčkách. Zajímavostí bylo to, že u převodovek AQ a AP bylo použito elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo, u PQ a PowerShift ještě mechanicky řízené Motorpal. Nesmíme zapomenout zmínit, že v roce 1999 se začala prodávat také přední odpružená náprava, konstrukce TLS.
Prospektová fotografie traktoru 7810 již s odpruženou nápravou.
V tomto období čítal kompletní ceník traktorů John Deere nabízených v síti STROM Praha celých 7 modelů. Víte kolik jich je nyní? Odpověď naleznete v příštím pokračování.
Související články
100 let historie traktorů John Deere, začátky
100 let historie traktorů John Deere, éra dvouválců
100 let historie traktorů John Deere, modely Lanz
100 let historie traktorů John Deere, první kloubový traktor
Zdroje
MACMILLAN, Don. Velká kniha traktorů John Deere: encyklopedie model po modelu, klasické modely, prospekty. Praha: Vladimír Pícha, c2011. ISBN 978-80-904879-0-1.
PÁNEK, Pavel. Po stopách jelena: historie zemědělské techniky John Deere. Slaný: Žentour, 2007. ISBN 978-80-239-9205-2.
Autor: Pavel Fiala
Fotogalerie