Tato část je poslední částí, kdy jsme nuceni čerpat informace pouze z historických publikací. V další části již bude možné pracovat i s naší pamětí a našimi věcnými fakty, rozhodně je na co se těšit.
Posunuli jsme se do roku 1971, který je pro mě osobně velmi významný, mám ho totiž zapsaný v rodném listu. Pro společnost John Deere to byl rok, kdy byla zahájena produkce modelu 7020 s výkonem 162 koní, o rok později se přidal model 7520 o výkonu 175 koní. První kloubové traktory, na tu dobu s ohromujícím výkonem 215 koní, se začaly vyrábět již v roce 1959, model 8010 bohužel předběhl dobu a série jeho 50 kusů se prodávala celých 5 let. Poté následovalo období, kdy v této kategorii John Deere nabízel traktory firmy Wagner Tractor z Portlandu pouze ve svých barvách. Roku 1971 se to změnilo novým, již výše zmíněným, modelem 7020 4WD opět jejich vlastní konstrukce. Tyto traktory jsou někdy také prezentované jako traktory s poháněnými všemi 4mi koly. To proto, že do té doby byly všechny „klasické“ traktory vždy pouze s poháněnou zadní nápravou a přední náprava byla řídící.
První kloubové traktory, model 7020
Rok 1981 a model 4240S, co je na něm tak zajímavé? I já sám jsem musel trochu pátrat. Byl to jeden ze dvou typů, který se v původní čtyřicítkové řadě vyráběl ve Waterloo, ale po zahájení výroby řady 50 se produkce přesunula do Evropy, na konci označení přibylo písmeno S a výkon se zvýšil o 5 koní. Ve své době to byl nejsilnější model vyráběný v Mannheimu. Šestiválcový motor, v té době již vyráběný ve francouzské továrně Saran, měl výkon motoru 139 koní a 115 koní na vývodovém hřídeli. Traktor měl mechanicky poháněnou přední nápravu s kardanem vedeným středem. Také to byl první traktor s koncernovou kabinou SG2 vyráběnou v nové továrně ve městě Bruchsal.
John Deere 4240S
Posledním traktorem v této kapitole je typ s označením 2850 a s ním se dostáváme do roku 1986. Jsme opět v německé továrně, tento model byl nejsilnějším 4válcem a také nejúspěšnějším modelem druhé „nové“ generace, tedy blokové/bezrámové konstrukce z Mannheimu a vyráběl se až do roku 1994. Tedy ještě dva roky souběžně s novou řadou označenou 6000. Jeho nástupce byl již traktor šestkové řady s rámovou konstrukcí. Na obrázku je dobře vidět patentově chráněné řešení poháněné přední nápravy Caster/Action s odklonem svislého čepu 13 stupňů. Díky tomu mají tyto traktory velmi malý poloměr otáčení. Novinkou u této řady byla rovněž možnost zvolit si převodovku s maximální rychlostí 40km/h, do té doby to bylo jen 30km/h. Také jste si mohli zvolit dvě kabiny, klasickou SG2 a nebo sníženou se dveřmi na obou stranách, ta měla označení CC2.
Model 2850 a zmíněné patentované řešení přední nápravy, zde stroj s kabinou SG2.
Související články
100 let historie traktorů John Deere, začátky
100 let historie traktorů John Deere, éra dvouválců
100 let historie traktorů John Deere, modely Lanz
Zdroje
MACMILLAN, Don. Velká kniha traktorů John Deere: encyklopedie model po modelu, klasické modely, prospekty. Praha: Vladimír Pícha, c2011. ISBN 978-80-904879-0-1.
PÁNEK, Pavel. Po stopách jelena: historie zemědělské techniky John Deere. Slaný: Žentour, 2007. ISBN 978-80-239-9205-2.
Autor: Pavel Fiala
Fotogalerie