Pozorní čtenáři naší série se možná diví tomu, proč píšeme sedmé pokračování, když jsme v tom posledním, šestém, skončili novinkou roku 2017 neboli modelem John Deere 6250R a v roce 2018 žádné nové traktory představeny nebyly. Ano máte pravdu, současný rok byl na novinky chudý a mohla za to “Mother Regulation“ nebo se také můžete setkat s označením EU Directive 167/2013. Nejen John Deere, ale i všichni ostatní výrobci se museli popasovat s novými homologačními předpisy a všichni víme, že boj s úřady nemůže nikdy být lehký, rychlý a ani levný. Toto období máme naštěstí úspěšně za sebou, a proto vám můžeme představit novinky a změny pro modelový rok 2019. První a pro nás základní informace je ta, že žádné kompletní nové série traktorů John Deere nebudou. Rok 2019 bude tedy pouze o drobných změnách a úpravách současného sortimentu.
Řada 5R
Podívejme se na tyto změny a úpravy postupně od nejnižší řady. Traktory 5R se pro příští modelový rok dočkají nových opcí. Fyzicky by tyto stroje měly být pro zákazníky dostupné až od června roku 2019. U řady 5R nesmí chybět systémy precizního zemědělství ve třech úrovních tak, jak jste zvyklí z řad ostatních. Konkrétně A) IsoBus příprava, B) AutoTrac příprava, C) AutoTrac komplet, tedy včetně přijímače SF1, aktivace a nového displeje GS4 4240. Mezi nové opce dále přibyl systém variabilního zatáčení, který pokud je aktivován, umožní na jedno otočení volantu natočit kola přední nápravy o výrazně větší úhel než při vypnutém systému. Elektronický joystick na opěrce CommandArm může tak jako dnes sloužit nejen k ovládání středových okruhů, ale nově zvládne i zadní vnější hydraulické okruhy. U některých rozměrů kol bude nyní možné zvolit i pevné ráfky, doposud byly vždy pouze stavitelné. Poslední novou opcí bude možnost instalace systému JDLink Access + RDA s 5 letou podporou.
Systém variabilního zatáčení bude novou opcí pro traktory řad 5R a 6R.
Novinky z Mannheimu
I na traktory z Mannheimu čekají změny. Všechny modely od 6135M po 6195M a modely od 6135R až po 6250R musí plnit emisní předpisy stupeň číslo V. Přechod na tento vyšší stupeň znamená v praxi pro motory John Deere pouze softwarovou úpravu bez nutnosti změn v použitých technických řešeních. S tím souvisí i zmenšeni a úprava řešení filtrů DOC/DPF u modelů 6175M až po 6250R. Po letech se také změní skříňka na nářadí, jejíž konkrétní podobu zatím neznáme. U modelů 6145R a 6155R si bude možné zvolit dvě velikosti čerpadla hydrauliky, současnou 114 l/m nebo novou opci 155 l/min. U všech modelů řady 6R přibydou tyto volitelné opce: systém variabilního zatáčení, kůží obšitý volant a ovládání převodovky AutoPowr pákou CommandPRO. Na boku kapoty 6R se objeví nově servisní dvířka, která umožní kontrolu olejové náplně motoru bez nutnosti otvírání celé kapoty. U modelů 6175R až 6215R se objem nádrže paliva zvětší ze 405 na 435 l a součástí bude i prostor pro skříňku na nářadí. Půjde o obdobné řešení jako tomu je u dvou největších modelů této řady (tato změna proběhne až někdy v průběhu roku 2019). Další změna se přímo dotkne velikosti displeje, kdy původní malý 7“ displej bude nahrazen novějším 4200 CommandCenter™ s úhlopříčkou 8,4“.
Tato nová ovládací páka byla letos dostupná pouze pro traktory 6230R a 6250R, v příštím modelovém roce bude možno tuto páku na přání objednat do všech modelů řady 6R.
Inovace u řad 7R, 8R/8RT a 9RX
U traktorů z USA, tedy řad 7R, 8R, 8RT i 9RX, můžeme všechny změny a inovace opět shrnout do jednoho odstavce. Možnost osazení novým displejem 8,4“ a motory, které plní emisní normu V, to vše je shodné s řadou 6R. Již se nadále nebude vyrábět nejslabší model 7210R, který ale v českém ceníku řady 7R nikdy nabízen nebyl. U všech řad zmizí nožní tlačítko pro aktivování uzávěru diferenciálu. Zůstává tlačítko v opěrce Command Arm, pro staromilce je případně možno tento klasický nožní spínač servisně domontovat. U přední odpružené nápravy traktorů 8R, tedy ILS, proběhne několik konstrukčních změn a řešení s cílem zvýšení provozní spolehlivosti nebo servisního přístupu.
Tento nový displej CommandCenter 4200 není oproti svému 7“ předchůdci pouze o palec větší, ale hlavně přebírá od svého většího 10“ sourozence některé funkce, jako je sekční kontrola nebo dokumentace a podpora ISOBUS nářadí dle certifikace AEF.
Poslední tři novinky modelového roku 2019 se týkají pásových traktorů 8RT. První a nejvýraznější změnou je mechanické odpružení kabiny v základu u všech těchto traktorů. Nepůjde tedy o řešení převzaté z traktorů kolových, ale celá kabina bude sedět na čtyřech v rozích umístěných vinutých pružinách s tlumiči a o vedení jak podélné, tak i příčné se bude starat sestava táhel. Zdvih je 5 cm nahoru a 5 cm dolů. Nové je také čerpadlo řízení s možností nastavení citlivosti v displeji CommandCenter. Obsluha si tak snadno může upravit citlivost pro těžké tahové práce, přepravu na silnici, nebo pro práci s AutoTrac. Pro ještě větší flexibilitu byly zvětšeny palivové nádrže, naftová cca o 50 l na 803 l a AdBlue na 29 l, plnící hrdlo je na stejném místě jako hrdlo nádrže naftové.
Technické řešení odpružení kabiny 8RT je obdobné jako u řady 9RX.
Rozdíl mezi současnou emisní normou stupněm IV a stupněm V je hlavně v dalším snížení počtu pevných částic o dalších 40 %.
Související články
100 let historie traktorů John Deere, začátky
100 let historie traktorů John Deere, éra dvouválců
100 let historie traktorů John Deere, modely Lanz
100 let historie traktorů John Deere, první kloubový traktor
100 let historie traktorů John Deere, 1989 až 1996
100 let historie traktorů John Deere, 1999 až 2017
Autor: Pavel Fiala
Fotogalerie