Jak již bylo minule avizováno, v této části se vrátíme do Evropy a připomeneme si 3 zásadní modely evropské produkce. Na našem plakátu je poznáte snadno, jsou to poslední 3 traktory z černobílého období, o kterých jsem se ještě nezmínil. První dva jsou produkty v té době nezávislé samostatné firmy Heinrich Lanz AG. I tato firma byla již v období před první světovou válkou silným a renomovaným výrobcem zemědělských strojů. Celoevropsky významná byla její produkce parních lokomobil. Psal se rok 1912 a historicky prvním strojem s benzínovým pohonem se stala motorová fréza. Následoval první celosvětový válečný konflikt, který vše trochu přibrzdil.
Vybrané modely ze stoleté historie traktorů John Deere
Až na jaře roku 1921 zabublaly první tři traktory Lanz HL na dvoře továrny v německém Mannheimu. Šlo o výjimečnou konstrukci Dipl. Ing. Fritze Hubera, jehož jednou ze zásad bylo to, že „buďto bude zemědělský stroj úplně jednoduchý, nebo žádný.“ Pokud jsem u konstrukcí motorů John Deere představoval jednoduchost, v jeho případě je to dvouválec místo čtyřválce. Zde se šlo ještě o hodně dál a to k ležatému, jednoválcovému, dvoutaktnímu motoru s žárovou hlavou. To znamená, že před spuštěním se hlava musela lampou nahřát tak, aby na konci komprese došlo k zapálení vstříknutého paliva právě od nechlazené, rozžhavené hlavy válce. Pokud jde o palivo, motor si nevybíral, spokojil se se vším, co bylo dostupné a hořelo. Nejspíš díky tvaru hlavy válce se do oficiálního názvu dostalo nejprve interní označení Bulldog. Další specialitou a někdy i nebezpečím byl fakt, že motor mohl běžet v obou směrech.
Lanz HL
Plynule jsme přešli do období po druhé světové válce, které nezačalo zrovna radostně, 85% budov továrny v Mannheimu bylo zničeno a kromě obnovy areálu bylo potřeba vyrábět náhradní díly, dosud používané Bulldogy bylo totiž nutné udržet v provozuschopném stavu. Po převzetí společností Deere 12. listopadu 1956 bylo jedním z prvních kroků snížení počtu vyráběných modelů z 24 na 12. Zde zdůrazněný model D 4016 je nejsilnějším 40 koňovým modelem z poslední klasické Bulldog konstrukce, tedy stále je to ležatý dvoutaktní jednoválec s žárovou hlavou a termosifonovým chlazením. Startování bylo již elektrické, ale specifická konstrukce vyžadovala dvě žhavící svíčky a další přídavné žhavení. Něco málo zajímavostí z technických dat - kompresní poměr 14,5:1 volnoběžné/maximální otáčky, 500/1020 ot/min. Průměrná provozní spotřeba paliva 2,4-3,6 l/h a spotřeba oleje 109 g/h. Od roku 1958 již bylo používáno JD zelenožluté lakování.
Lanz D4016
V roce 1960 došlo k přejmenování firmy na John Deere – Lanz AG a pak také k zastavení produkce Bulldogů, kterých se mezi lety 1921 až 1960 vyrobilo přesně 219 253 kusů. Nedlouho poté byly představeny dva modely zcela nové stavebnicové konstrukce jednotné pro obě továrny Waterloo i Mannheim. Všechny traktory měly více než 95% dílů zcela nových a vývoj probíhal od roku 1953 v utajení. Proto jste jej nemohli objevit v areálu továrny, ale v bývalém obchodu s potravinami, který se postupně rozrostl v areál 277 ha laboratoří, dílen a testovacích drah. Evropské modely byly tyto: model 300 o výkonu 28 koní a model 500 o výkonu 36 koní. Můžeme říci, že toto byla již současná konstrukce, tedy řadový 4taktní 4válec, kapalinou chlazený, svisle umístěný v polorámu. Konstrukce se suchou lamelovou spojkou ovládanou pedálem, s převodovkou s 10 stupni vpřed a 3 vzad. Zadní tříbodový závěs s regulací a zdvihací sílou 800kg, jeden vnější okruh hydrauliky a dva vývodové hřídele s 540 a 1000 ot/min. Do první inovace v roce 1963 bylo na boční kapotě traktorů označení John Deere – Lanz, o dva roky později Lanz zmizel v Německu.
John Deere - Lanz 500
Související články
100 let historie traktorů John Deere, začátky
100 let historie traktorů John Deere, éra dvouválců
Zdroje
MACMILLAN, Don. Velká kniha traktorů John Deere: encyklopedie model po modelu, klasické modely, prospekty. Praha: Vladimír Pícha, c2011. ISBN 978-80-904879-0-1.
PÁNEK, Pavel. Po stopách jelena: historie zemědělské techniky John Deere. Slaný: Žentour, 2007. ISBN 978-80-239-9205-2.
Autor: Pavel Fiala
Fotogalerie