Továrna společnosti John Deere v německém Mannheimu oslavuje vyrobení svého dvoumiliontého traktoru. Přibližně 3 300 zaměstnanců pomáhá každý rok s výrobou 40 000 traktorů, než jsou stroje exportovány do celého světa. Továrna je jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů ve městě.

Společnost John Deere vyrobila v Mannheimu dva miliony traktorů
Závod společnosti John Deere v Mannheimu
Mannheim je městem investorů. Tady byl vynalezen vůz, kolo a traktor, zatímco se dnes ve městě už nevyrábějí automobily ani kola, nadále sjíždějí z výrobní linky v okrese Lindenhof traktory. Modelem Bulldog položila společnost Heinricha Lanze před 102 lety základní kámen jedné z nejúspěšnějších továren na traktory, které se tu vyrábějí od roku 1956.
Díky prudkému nárůstu výroby je továrna aktuálně největším výrobním závodem společnosti John Deere mimo Severní Ameriku. Rovněž se jedná o největší výrobní závod na traktory v Německu, jelikož v Mannheimu se vyrábějí dvě třetiny všech traktorů vyrobených v tomto státě. Továrna čerpá výhody ze svého příhodného umístění na řece Rýn, po které se dvakrát týdně přepravuje zhruba 250 traktorů do Rotterdamu nebo Antwerp a následně do zámoří – včetně Velké Británie a Irska. Nicméně závod není jen výrobním místem. Jedná se rovněž o vývojářský prostor pro všechny středně velké traktory značky John Deere. Více než 250 techniků pracuje na traktorech blízké i vzdálené budoucnosti. Zaměřují se především na výkon, pohodlí a efektivitu. Kabiny současných traktorů nabízejí luxus automobilů s automatickou klimatizací, AppleCar Play, pohodlnými sedadly, GPS navigací a mnoho dalšího. Vývojáři se rovněž snaží o čisté spalování paliva, stejně přísné standardy pro výfukové emise platí pro traktory, stejně jako pro další vozidla. Současně technici pracují na alternativních konceptech, jako je využívání biopaliv. Rovněž jsou zde vyvíjeny elektromotory, ačkoli pouze pro menší traktory, jelikož kapacita baterie pro větší stroje není zatím dostatečná. V roce 2026 bude představen první samočinný a akumulátorem poháněný traktor nabízející přibližně 100 koní.
Traktory John Deere 6R a 6M
Oddělení vývoje se ujalo vedení při zavádění konstrukce rámu u mannheimských traktorů. Robustní ocelový rám zajišťuje
traktorům enormní stabilitu při používání těžkých přídavných zařízení. Kromě toho je možné zkonstruovat ostatní komponenty traktoru odlehčené. Například plášť převodovky je vyroben z hliníku. Po uvedení designu rámu na trh v 90. letech výrobní hodnoty stabilně rostou. Více než 20 let byla společnost John Deere lídrem na trhu v oblasti traktorů ve všech velkých západoevropských zemích. Za současný úspěch vděčí mimo jiné vlajkové lodi výroby v Mannheimu, modelu 6R 250. S maximálním výkonem 300 koní se jedná o největší traktor, který byl kdy v Mannheimu postaven. Celkově mannheimské traktory pokrývají škálu od 90 do 250 koní jmenovitého výkonu ve třídě „luxus“.

Model John Deere 6R 250 s maximálním výkonem 300 koní
Dvoumiliontý traktor značky John Deere z Mannheimu
Dvoumiliontým traktorem byl rovněž model 6R 250. Jako poděkování výrobnímu týmu je traktor obalen portrétními fotografiemi více než 300 zaměstnanců. Traktor byl v závodě v Mannheimu odhalen 22. března za přítomnosti CEO společnosti John Deere, John C. Maye. V následujících týdnech bude traktor vystaven v John Deere Forum. Z dlouhodobého hlediska bude mít čestné místo v továrním muzeu vedle svého menšího bratra, miliontého traktoru JD 6400. Trvalo 70 let od zahájení výroby, než byl vyroben jeden milion traktorů John Deere, ale druhý milion sjel z linky přibližně za 30 let.

Dvoumiliontým traktor traktor byl v závodě v Mannheimu odhalen 22. března za přítomnosti CEO společnosti John Deere, John C. Maye
Pohled do budoucnosti
Při předání výročního traktoru se společnost pouze neohlíží, ale rovněž se dívá vpřed. Oslava proběhne v budově nové lakovny. Do budoucnosti závodu a zabezpečení lokality se aktuálně investuje více než 80 milionů USD. Díky moderní ekologické technologii je spotřeba energií výrazně nižší a emise je možné snížit na minimum. Odpadní voda a odpad jsou vyloučeny a hladina hluku je mnohem nižší než v předchozích závodech.
Výcviková dílna v závodě v Mannheimu rovněž hledí rovněž vpřed. Letos v létě oslaví 100. výročí svého založení. V době nedostatku kvalifikovaných pracovníků je pro podnik stále důležitější školit kvalifikované mladé lidi. V současnosti výcviková dílna nabízí kvalifikaci 160 mladým lidem jako mechatronik, automobilový mechatronik, průmyslový mechanik, elektronik pro průmyslové strojírenství a stavební mechanik se zaměřením na svářecí techniku. Pracoviště v Mannheimu je dobře vybaveno pro budoucnost. Díky dvoumiliontému traktoru a dalším investicím do montáže dává společnost více než 3 300 zaměstnancům a metropolitnímu regionu Porýní-Neckar důležité znamení o svém posunu kupředu.
Úspěšný příběh traktorů z Mannheimu
1921
Lanz představuje první traktor na surovou ropu na světě, model 12 hp Bulldog HL. Traktor je poháněn horizontálním jednoválcovým motorem, takzvaným motorem se žhavicí hlavou. Specifický tvar hlavy válce a ochranného krytu nad ní dalo traktoru jméno Bulldog. Traktor navrhl dr. Fritz Huber.
1936
Lanz prodává první expresní Bulldogy. S těmito stroji se rozhodným způsobem může změnit problém s přepravou v zemědělství. Eilbulldogy stále častěji využívají rovněž dopravci v silniční přepravě.
1942
Továrnu v Mannheimu opouští 100 000. Bulldog.
1945
Bombardování zničí 90 % všech továrních budov a více než polovina strojů je nepoužitelných. V létě 1945 však udělují americké okupační úřady povolení k výrobě. Rekonstrukce ale postupuje pomalu.
1953
9. února sjíždí z výrobní linky 150 000. Bulldog. Z traktorů míří 30 000 do zahraničí, zatímco 120 000 zůstává doma.
1956
V tomto roce je vyroben 200 000. Bulldog. Ve stejnou dobu přebírá John Deere společnost Heinrich Lanz Ag s jejími továrnami v Německu a ve Španělsku.
1960
Po téměř 40 letech končí výroba Lanz Bulldog s horizontálním jednoválcovým dvoutaktním motorem. Na trh jsou uvedeny dva nástupné modely, John Deere-Lanz 300 s 28 hp a John Deere-Lanz 500 s 36 hp. Poháněny jsou moderními čtyřválcovými, čtyřtaktními dieselovými motory.
1962/63
Řada traktorů je doplněna o tři motory 100, 700 a 3010.
1967
Jméno společnosti se znovu mění a na kapotách traktorů je nyní uváděno pouze John Deere bez přípony Lanz.
1974
Představena je řada 30 s modely 830 až 1130. Společnost John Deere je prvním německým výrobcem traktorů, který předvádí integrovanou, pohodlnou OECD vyzkoušenou kabinu s hladinou hluku pouze 86 dB(A).
1980
Společnost John Deere staví závod na kabiny v Bruchsal. Dnes se celá továrna rozprostírá na 63 hektarech. Od roku 1981 se na výrobní lince vyrábí první pohodlné kabiny SG2.
1986
Představena je řada 50 s modely 38 až 114 hp.
1992
Společnost John Deere představuje inovativní traktory řady 6000 s celoocelovým rámem. Nejprve se vyrábí čtyři 4válcové modely od 75 do 100 hp.
1993
72 let poté, co společnost Lanz uvedla na trh první traktor na surovou ropu, z výrobní linky závodu v Mannheimu sjel miliontý traktor.
1997/98
Závod v Mannheimu představil řadu 6010 se zavěšenou přední nápravou a novými hospodárnými motory PowerTech.
2001/2002
Na trh je uvedena řada 6020 a zahrnuje rozpětí od 80 do 160 hp.
2002
Traktory John Deere jsou prvním výrobcem, který nabízí systém řízení GPS s názvem AutoTracTM. Tato technologie je vstupem do digitálního přesného zemědělství.
2004
23. února sjíždí z výrobní linky 300 000. traktor s rámovou konstrukcí.
V témže roce je otevřena nová výcviková dílna.
2005/2006
Na trh je uvedena řada 6030 s modely o výkonu od 115 do 203 hp.
2011
Na veletrhu AGRITECHNICA představuje John Deere nové prémiové traktory řady 6R z Mannheimu. Mezi prvními jsou představeny velké modely 6170R, 6190R a 6210R. V roce 2021 přibude dalších šest čtyřválcových a šestiválcových modelů.
2017
Továrna v Mannheimu se s modelem 6250R - nejvýkonnějším modelem řady Mannheim - posouvá do oblasti maximálního výkonu 300 hp.
2023
Z výrobní linky sjíždí dvoumiliontý traktor, model 6R250.
2 miliony traktorů John Deere z Mannheimu: Pohled do výroby