První tažené modely se objevily v roce 1966, už v té době měly buben se 6 noži, manuálně ovládané broušení, což je dost překvapující, neboť někteří současní konkurenti jej měli donedávna. Jedno nebo dvou řádkový kukuřičný adaptér bylo možné zaměnit za sběrač trávy při dvoufázové sklizni, anebo za adaptér pro přímou sklizeň.
Historii samojízdných sklízecích řezaček začaly psát v roce 1972 modely 5200 a 5400, vyráběné v americké Ottawě, vybavené 3řádkovým kukuřičným adaptérem a travním sběračem. Bylo možné je spatřit i bez kabiny, což nebylo v Evropě moc obvyklé.
Ukázka tažené sklízecí řezačky John Deere 3400
V roce 1977 představila společnost John Deere inovované modely 5440 a 5460. Novinkou byla hlavní elektrická spojka pohonu řezacího bubnu a vkládání připojeného adaptéru. O rok později se výroba přesunula z USA do Francie do města Senonches.
První samojízdná řezačka John Deere model 5200, fotka z roku 1973
Roku 1981, který je i rokem mého narození, spatřila světlo světa legendární kabina SoundGard, která od té doby byla po dlouhá léta k vidění na mnoha sklizňových strojích. Vyznačovala se velmi moderním a komfortním sedadlem řidiče a zakřiveným čelním sklem. Prvně byla umístěna na sklízecích řezačkách 5720 a 5820. Rok 1981 přinesl změnu kabiny, ale také i řezací buben s označením DuraDrum, který známe i z dnešních řezaček. Výkon motoru byl navýšen natolik, aby bylo možné řezačku agregovat s 6řádkovým kukuřičným adaptérem.
V polovině 80. let byly představeny modely 5730 a 5830, které byly poprvé vybaveny zrnovým procesorem, tedy zařízením na narušení kukuřičného zrna. Tyto modely se velmi podobaly 5720 a 5820, měly však přepracovanou střechu a sloupek řízení.
V USA nebyly výjimkou samojízdné sklízecí řezačky bez kabiny, na fotografii model 5200
Poněkud stinnou stránkou vývoje sklízecích řezaček John Deere byl šnekový dopravník mezi řezacím bubnem a metačem, slangově nazývaný „rakev“. A to proto, že jakmile šel materiál do „rakve“, tak nevyšel ven. Naštěstí krátce na to JD představil zcela novou modelovou řadu 6010 (67-6910). Bylo to v roce 1992 a v témže roce se přesunula výroba z francouzského Senonches do německého Zweibrückenu. „Rakev“ byla pryč a byl představen nový rychlovýměnný systém pro zrnový procesor, který tak usnadnil rychlejší přechod mezi senážemi a silážemi. Dále byl vylepšen detektor kovů a byla osazená nová kabina TechCenter, která je dobře známá ze sklízecích mlátiček řady Z. S touto modelovou řadou se aktivně začala psát i historie sklízecích řezaček John Deere v České republice. S těmito řezačkami, starými téměř 30 let, se na českých polích můžeme setkat i v současnosti. Modely 6910 a 6810 byly vybavené motory Cummins, modely 6610 a 6710 motory John Deere. 6910 nabízela 410 koní, později byl její výkon navýšen na 445 koní.
Model 5830, první řezačka John Deere se zrnovým procesorem
Modernizovaná řezačka 6050 dorazila na trh v roce 1998, rok poté, co John Deere převzal společnost na výrobu sklizňových adaptérů Kemper v Stadtlohnu. Modely 6650 s 280 koňmi, 6750 s 365 koňmi, 6850 s 440 koňmi jsou osazené motory John Deere, pouze nejsilnější z nich - 6950, byla osazena motorem Cummins o výkonu 505 koní. Tyto modely brázdí česká pole v hojném počtu dodnes.
Inovovaná řada 6050
Rok 2003 se zapsal do historie uvedením zcela nové modelové řady 7000 s 5 modely 7200-7500. Velkou novinkou u tohoto modelu je převodovka pro plynulé nastavení délky řezanky z místa obsluhy, což ve výsledku znamená žádné zastavování a reagování na měnící se sušinu v podobě mechanického řazení. O rok později byla tato řada rozšířena o dva největší zástupce 7700 a 7800. Tyto dva největší zástupci nabídli šířku vkládání 85 cm, proti 68 cm u menších modelů.
V roce 2008 zaznamenala řada 7000 inovace v podobě inteligentního pojezdu ProDrive nebo snímač sušiny HarvestLab, na nějž navázal systém AutoLOC s automatickou úpravou délky řezanky dle sušiny. Přišlo samozřejmě i nové označení 7050. Malé písmenko „i“ znamenalo inteligentní prvky pro sklizeň, jimiž byly například výnosoměr, vlhkoměr a další.
O dva roky později, tedy v roce 2010, JD představil v té době nejsilnější sklízecí řezačku s 812 koňmi, model 7950. Zajímavostí na této řezačce bylo monitorování stavu stroje – zejména ložisek a vibrací. Tento model poprvé překonal hranici sklizených 300 t siláží za hodinu. O pár let později, zejména vlivem emisních norem, přišel nový model 7080, který kopíroval modely 7280 až 7980, 380–812 koní.
Po 7 letech vývoje byla veřejnosti v roce 2015 představena zcela nová modelová řada 8000, nabízející modely o výkonu 380 až 812 koní ve dvou šířích vkládání. A v roce 2018 byla tato modelová řada rozdělena na dvě, tedy 8000 a 9000. Vlastně jediným rozdílem je šíře vkládání – 8000 = 680 mm a 9000 = 850 mm. Modely 8100–9600 mají motor John Deere a 9700 až 9900 jsou vybaveny motory Liebherr. Ty největší technické finesy z předchozích řad naleznete i na nových strojích. Například kompletní boční otevírání vkládání, nebo plynulé nastavení délky řezanky, a to i automaticky dle sušiny, uzavřený vícenožový buben DuraDrum s dělenými a zásuvnými noži, DuraLine opotřebitelné díly s garancí minimálního opotřebení, podélně uloženým motorem, pojezdem ProDrive a mnoho dalšího.
Zástupce současné modelové řady 9000
Pro farmáře jsou nejdůležitějšími parametry výkon, kvalita práce, spolehlivost a provozní náklady. S řezačkami John Deere a firmou STROM Praha uspokojí své potřeby každý téměř dokonale.
Výběr výkonu řezačky je důležitým bodem při výběru správné a vhodné velikosti. Hovoří za nás spokojení uživatelé, kteří mohou poreferovat, zda jsou naše zkušenosti postavené na profesionalitě.
Za kvalitu řezanky u kukuřičných siláží i ručíme. A to nejen planými sliby, ale reálně. Do konce června 2021 probíhal program, kdy jsme na stůl dali 10 000 €, pokud jsme nedodrželi narušení zrna větší než 70 % dle CSPS.
Slovo spolehlivost rezonuje u firmy John Deere napříč všemi produkty. Ani u sklízecích řezaček tomu není jinak. Navíc díky nejrozsáhlejší servisní síti v ČR si můžete být jisti, že váš stroj nezůstane ve štychu ve chvíli, kdy jej nejvíce potřebujete. Celou flotilu dodaných řezaček podporují 2-3 záložní stroje, které jsou připravené na okamžitou podporu zákaznických strojů kdekoliv v ČR.
Díky garanci opotřebitelných dílů DuraLine, 4leté prodloužené záruce a komplexnímu strojnímu pojištění v rámci financování JD Financial, dostáváte provozní náklady do velmi rozumných mezí. Mezi provozní náklady též samozřejmě patří i spotřeba PHM, která se dle nezávislých testů pohybuje na špičkových hodnotách. Nejobjektivnější ukazatel je spotřeba nafty vyjádřená v litrech na sklizenou tunu.