Zemědělské družstvo Hraničář Loděnice je třetí společností, které jsme předali šek ve výši 118 555 Kč za účast v programu Garance spotřeby paliva. O informace týkající se moderních technologií a samotné účasti v programu Garance spotřeby paliva se s námi podělil hlavní mechanizátor Ing. Václav Agel. ZD Hraničář Loděnice má více zaměření, od rostlinné a živočišné produkce, přes výrobu elektrické energie v bioplynové stanici až po kovovýrobu a vlastní zinkovnu. Aktuálně družstvo hospodaří na výměře 2794 ha v řepařské výrobní oblasti západně od Opavy.
Více než 20 let
Historie techniky John Deere v ZD Hraničář Loděnice sahá do roku 1997, což je bezmála čtvrt století. „O technice John Deere rozhodla dřívější a zároveň nynější blízkost střediska v Opavě,“ přibližuje začátky se stroji John Deere v podniku pan Agel. Vůbec prvním traktorem v Hraničáři byl model 8400, který má najetých již více než 30 tisíc motohodin. Druhým nejstarším je v podniku traktor 8310, kterému do třiceti tisíc chybí již jen dvě tisícovky. V roce 2014 nahradil tyto dva tahouny v hlavních polních pracích traktor 8335R. „O dalších nákupech techniky John Deere rozhodly dobré zkušenosti a vztahy se střediskem v Opavě,“ komentuje Václav Agel ml.
Navigace a telematika
Navigaci John Deere začali používat v Hraničáři Loděnice s nákupem traktoru 7230R. „Rozšiřování navigací u nás začalo v roce 2015 s nákupem prvního traktoru řady 7R. Dříve jsme využívali na strojích signál SF1, který nám vyhovoval, ale s rozvojem technologie Strip-till bylo potřeba přejít kvůli zachování linií na přesnost SF3,“ popisuje vývoj ve využívání navigací pan Agel a přibližuje další plány: „V minulém roce jsme koupili secí stroj na obiloviny s možností vypínání sekcí setí a hnojení. Tyto možnosti chceme do budoucna začít využívat. Ne vždy jde všechno hned a někdy je potřeba věci řešit postupně. Dlouhodobě používáme navigace k přesnému setí cukrovky. Pracujeme na vyřešení plečkování cukrovky pomocí navigace či jiného systému například Autotrac Vision.“
Jednoduchost ovládání, spolehlivé navigace a také další technologie precizního zemědělství, jsou dalšími důvody, proč v Hraničáři Loděnice vsází na značku John Deere. „Dle mého názoru je John Deere v navigacích a telematice nejdál. Operační středisko, sběr dat a jejich přenositelnost bude hrát ve spojení s aplikací chemické ochrany a tekutých statkových hnojiv čím dál tím větší roli,“ hodnotí Václav Agel ml. a dodává: „Dat z provozu máme mnoho a problematika precizního zemědělství je velmi obsáhlá. Nicméně jako nástroj se nám Operační centrum jeví jako vynikající nápad. Výhody vidím v maximální podpoře jak ze strany výrobce, tak i oficiálního zastoupení. Vše je v českém jazyce a mám zde nejen data z provozu strojů, ale také k jednotlivým pozemkům. Celkově je tento nástroj velmi komplexní.“
Univerzál do pole a dopravy
V zemědělském družstvu Hraničář Loděnice mají ve strojovém parku celkem tři traktory řady 7R. Tím služebně nejmladším je 7290R. Jeho využití komentuje Václav Agel:
„Pro tento model jsme se rozhodli hlavně kvůli zastupitelnosti traktoru 8R. Pro těžké polní práce jsme traktor 7290R schopni snadno dotížit díky závaží EZ o váze 1,7 tuny. Jinak pracuje v přípravě půdy s diskovým podmítačem, při přepravě komodit s návěsem, při setí a aplikaci digestátu. Každoročně vyveze přes 830 cisteren a natočí okolo tisíce motohodin.“
ZD Hraničář Loděnice je prvním uživatelem závaží EZ, díky kterému lze traktor snadno dotížit o 1,7 tuny bez změny rozložení hmotností mezi přední a zadní nápravou za méně než 1 minutu.
Jednoduché dotížení o 1,7 tuny
Před nákupem traktoru John Deere 7290R řešili v Hraničáři, jakým způsobem traktor dotíží pro případné polní práce. První variantou bylo přední závaží v kombinaci se závažím do kol.
„Tam jsme uvažovali o 800 nebo 900 kg. Potom přišel John Deere s jednoduchým závažím EZ. Někde jsme ho viděli a nadchlo nás to,“ říká pan Agel ml. ZD Hraničář Loděnice byl první podnik, který se rozhodl pro nákup tohoto závaží, které se jednoduše „nabere“ pod traktor během bezmála 40 vteřin. Jeho hmotnost je 1700 kg a díky umístění v centrální části traktoru se nemění poměr dotížení přední a zadní nápravy. Navíc se světlá výška traktoru změní o pouhé 3 cm. Vlastnosti závaží EZ hodnotí pan Agel:
„V té jednoduchosti je to super, se závažím do kol bychom nic nedělali. Takhle najede, přejede, natáhne závaží a odjíždí. Má za půl minuty dotížený traktor. Důvodem nákupu bylo vyřešit dotížení traktoru, který využíváme polovinu času v dopravě a polovinu času na polařinu.“ Zkušenosti se závažím EZ mají v Hraničáři velmi dobré. Jeho přínos komentuje vlastní zkušeností pan Agel:
„V dopravě nám rozdíl s nebo bez 1700 kg dělá do 1 litru nafty/hod.“ Smysl závaží a celkově správného dotížení traktoru 7290R se potvrdil i v programu Garance spotřeby, do kterého se ZD Hraničář Loděnice přihlásilo.
V srpnu 2020 proběhlo předání šeku ve výši 118 555 Kč. Zleva: Jaroslav Pinkas (FarmSight konzultant STROM PRAHA), Václav Agel ml. (hlavní mechanizátor ZD Hraničář Loděnice) a Ondřej Sáček (Obsluha traktoru 7290R)
Úspora 4 l/h v dopravě a 2 l/h v polních pracích
„Program Garance spotřeby se mi jako hlavnímu mechanizátorovi líbil. Viděl jsem přínos v tom, že by nám někdo nezávisle zhodnotil spotřebu a pomohl traktor optimalizovat. Věděli jsme, že nás tato služba nebude nic stát a dostaneme z ní výstup, se kterým budeme moci dále pracovat. Součástí programu byla školení na zvyšování efektivity práce traktoru, snižování spotřeby nafty, dotížení traktoru a traktorových souprav a práce s tlakem v pneumatikách,“ hodnotí program Garance spotřeby paliva. Výsledkem programu Garance spotřeby paliva byla v Hraničáři Loděnice úspora v podobě o 4 l/h méně při dopravě a o 2 l/h při polních pracích. „Překvapilo mě, že sedí reálné tankování s údaji v JD Linku. Potvrdilo se nám, že obsluha má velký vliv na spotřebu. Využíváním všech možností traktoru – dotížení, nastavení a navigace lze dosahovat nezanedbatelných úspor na PHM.“