V sobotu 11. 10. 2014 se v Horažďovicích konal poslední letošní závod Mezinárodního mistrovství ČR v motokrosu juniorů. Pořadatelé závodu nás oslovili s prosbou o pomoc při úpravě tratě, což se zpočátku nezdál být žádný zásadní problém. Požadavky byly totiž celkem jednoduché - prokypření tratě, srovnání povrchu a rozdrobení hrud. Čili poměrně běžný úkol - existují přece stroje na zpracování půdy, které to zvládnou během jednoho přejezdu. Samozřejmě zvládnou - ale na poli.
Motokrosová trať sice pole připomíná, ale ... pod částí povrchu je navážka tvořená snad vším možným (pod částí i pevná rostlá skála) a trať pochopitelně není rovná. Kopcovitost terénu je další faktor, který je nutné vzít při úpravě tratě v úvahu. Bylo by také vhodné vytahat na povrch co nejméně kamenů (představa, jak kazíme závod tím, že nejmladší závodníci ve třídě do 65 ccm s motocykly na malých kolech zapadají do půlmetrových jam, příp. padají přes kameny, které "vyoráme", není právě nejpříjemnější …). Souprava musí být samozřejmě obratná a výkon traktoru dostatečný. A v neposlední řadě - stroj by bylo dobré po práci vrátit nerozlámaný, tudíž bude potřeba i jistá robustnost. Zkušenosti s podobnou úpravou v rámci ČR nejsou žádné, uvidíme tedy, co se dá vymyslet ...
Jako nejvhodnější stroj pro práci za daných podmínek nám nakonec vychází nesený hydraulicky jištěný dlátový pluh vyráběný společností BEDNAR FMT s.r.o. - stroj je sice určen pro hloubkové kypření až do 65 cm, ale to při přípravě určitě nevyužijeme. O robustnosti nemůže být pochyb. Necháme se překvapit, jak si poradí s rozdrobením a urovnáním povrchu, protože na tuto práci by byly určeny spíše jiné stroje. Jako tažný prostředek jsme zvolili traktor John Deere řady 8000, který je i přes svou velikost velmi obratný, výkon pro tento účel má více než dostatečný a s hmotností a rozměry traktoru se svahu bát rovněž nemusíme. Takže hurá do toho!
Pro konečnou úpravu povrchu bylo nakonec nutné uskutečnit několik přejezdů. Prvním přejezdem se trať nakypřila. Následně se odstranily z povrchu vyskytnuvší se kameny, protože v některých místech tratě se nedalo jejich nechtěnému vytažení zabránit. Dalšími přejezdy s pouze mírným hloubkovým zpracováním se povrch rozdrobil a finálně urovnal. Stroj byl nastaven tak, aby pracovaly spíše zadní hrotové válce. Pro tuto operaci sice není stroj primárně určen, ale přesto výsledek odpovídal podle slov pořadatelů naprosto jejich představám.
Přípravu tratě ohodnotil na adresu pořadatelů z AMK Horažďovice dokonce i majitel jednoho velkého německo - českého motokrosového týmu, a to následovně:
"Dobrý den, patří Vám poděkování za přípravu tratě, každopádně příště ještě více vody :-) a přeji všem pořadatelům v ČR (měli se přijet podívat, jak se to dělá, když už nejedou do Německa) minimálně podobnou přípravu jako u Vás na juniorském mistráku."
Pro úplnost dodáváme odkaz na oficiální stránky MEZ M ČR juniorů:
Video z přípravy:
A na závěr noví uživatelé Terralandu v našem regionu, kteří stroje v letošním roce doposud zakoupili:
AGPI, a.s. (Písek) - 2 stroje
Zemědělské družstvo Kovářov
Zemědělská společnost Sedlčany spol. s r.o.
Zemědělská společnost Komorno, a. s.
Zemědělské družstvo Měčín
AG - PRODUKT a.s. (Šťáhlavy)