Aktuální zemědělská technika roste nejen z pohledu výkonů, ale také rozměrů, respektive hmotností. Zároveň je tu ale zcela jasný požadavek na šetrnost k půdě. V případě sklízecích mlátiček se nabízí hned dvě cesty. Varianta pásů, nebo varianta kvalitních kombajnových pneumatik. Obě řešení mají své klady i zápory a záleží na konkrétních podmínkách a výzvách, kterým musí daný zákazník čelit.
Aktuální zemědělská technika roste nejen z pohledu výkonů, ale také rozměrů, respektive hmotností. Zároveň je tu ale zcela jasný požadavek na šetrnost k půdě. V případě sklízecích mlátiček se nabízí hned dvě cesty. Varianta pásů, nebo varianta kvalitních kombajnových pneumatik. Obě řešení mají své klady i zápory a záleží na konkrétních podmínkách a výzvách, kterým musí daný zákazník čelit.
Otestovali jsme pro vás
V letošním roce přichází sklízecí mlátičky John Deere na trh hned se dvěma novinkami. Obě jsme měli možnost vyzkoušet již v minulé sezóně na naší předváděcí sklízecí mlátičce John Deere S785i, a to ještě v předprodukčním provedení. Jedná se o pásové jednotky zcela nové konstrukce, které nyní exkluzivně pro John Deere vyrábí firma Soucy Track a pneumatiky VT-Combine od nového hráče na trhu pneumatik pro sklízecí mlátičky, firmy Bridgestone. Právě loňské předvádění bylo bezkonkurenčně nejintenzivnější v historii naší firmy, a tak na počítadle této mlátičky bylo na konci sezóny přes 4 600 najetých kilometrů, z toho kolem 2 600 km strávených na silnicích při přejezdech mezi zákazníky. V tomto ohledu mohu konstatovat, že jsme jak pásy, tak pneumatiky VT-Combine, které byly osazeny na zadní nápravě, otestovali velmi důkladně.
Loňská předváděcí sklízecí mlátička S785i vybavená pásovými jednotkami Souc Trac a zadními pneumatikami Bridgestone VT-Combine.
John Deere se rád při vývoji svých strojů spojuje s odborníky i ze zcela odlišných odvětví. Sítovou skříň konstruoval například společně s Airbus. Na opěrná kola zase použil polymer IPX 2000, který patří do skupiny polymerů, jež se používají na výrobu neprůstřelných vest a helem pro ozbrojené složky. A že to byla dobrá volba, dokazuje vynikající stav těchto kol po předváděcí sezóně.
Obecně mají pásové podvozky větší poloměr otáčení. Se správně nastavenou zadní nápravou a při použití zadních kol o velkém průměru nás ale předváděcí eSko s novými pásy doslova překvapilo svou manévrovatelností. Poloměr otáčení byl sice větší, než u kolové verze, ale jen minimálně, a i nájezdy na silnici nebyly žádný problém. Zažitý mýtus o tom, že bez pohonu 4x4 pásová verze nezatočí, je skutečně jen mýtus. Loni jsme 4x4 nezapnuli ani jednou.
Správná volba = investice do budoucnosti
Při volbě typu podvozku pro svou sklízecí mlátičku nikdy nezapomínejte, že se počítá každý detail. Nízký tlak na půdu spolu s optimalizovaným pohybem mlátičky po poli, díky spolehlivé navigaci, znamená položení dobrého základu pro novou úrodu, potažmo hospodaření s vláhou. Doba pro sklizeň v patřičné kvalitě se díky mnoha faktorům (od změny klimatu až po používání agrochemie) zkracuje, většina hlavních plodin dozrává zhruba ve stejném období, proto požadavek stále větších denních výkonů a tím i cesta k používání větších záběrů, je rozhodně na místě. S tím ale roste i tlak na půdu, neboť s větším záběrem jde ruku v ruce také instalace větších zásobníků zrna i nárůst hmotnosti adaptérů, potažmo celé mlátičky. Před položením otázky kolo nebo pásy, ale zdůrazněme jeden fakt - mlátičky John Deere vám totiž dávají na výběr. Kolovou mlátičku můžete i později osadit originálními pásy a stejně tak pásovou verzi přehodit na kola. A to je něco, co jinde nenajdete.
Nové pásy lze objednat ve dvou šířkách a to jak pro mlátičky řady S, tak i pro oblíbená Téčka.
Pásy mají zelenou
Aby se rostoucí hmotnost lépe rozložila, je nutné myslet na zvětšení kontaktní plochy. Bezkonkurenčně největší kontaktní plochy dosáhneme použitím pásů. Pásy mají navíc výhodu stability lišty, neboť nerovnosti většího či menšího rázu nemají na mlátičku příliš vliv, a kopírování nemusí reagovat na drobné, ale znatelné „houpání“ mlátičky, všem dobře známé z kolového provedení. Důležitá je nejen kontaktní plocha, ale i správné odpružení pásů. To musí být, vzhledem k vysoké hmotnosti, která je na přední nápravu soustředěna, jednak mechanicky jednoduché ve vztahu ke spolehlivosti, taktéž dostatečně komfortní pro celodenní práci obsluhy, ale také musí být schopno ideálně kopírovat povrch pole, aby byla hmotnost stroje vždy co nejrovnoměrněji rozložena. Nové pásové jednotky John Deere si zakládají na principu kopírování pomocí pěti otočných bodů a pouze jednom, horizontálním, pístu tlumiče. Umístění těchto otočných bodů, kinematika a zdvih opěrných kol (aktuálně nejlepší hodnota na trhu) jsou právě ve schopnostech kopírovat reliéf vynikající. I to je jedna ze zkušeností z loňského provozu. Ta další odpovídá na dříve poněkud negativní vlastnost – opotřebení a s tím související budoucí náklady na provoz. Musím přiznat, že nové pásy nás v tomto ohledu velmi mile překvapily. Za výše zmíněných 2 600 km loňského dema na hlavních přejezdech po silnicích, protože právě přeprava po silnici je pro pásy chvíle nejvyššího opotřebovávání, ubyl vzorek jen z 19 %. Na vodících špalcích i rolnách je pak opotřebení neznatelné. Jak toho John Deere spolu se Soucy Track dosáhli? Tajemství tkví v délce samotného pásu, v principu tahu pomocí záběrového kola, tvaru šípového vzorku, ale také v použití „materiálu budoucnosti“ IPX 2000 na povrchu opěrných kol (polyetylen s ultravysokou molekulární hmotností). Ten patří do rodiny polymerů, které se používají na výrobu neprůstřelných vest a helem. Trojúhelníková konstrukce se skutečně obrovským záběrovým kolem, které zabírá pouze pomocí příček, tedy s minimálním kontaktem, a otevřená, vysoká konstrukce celého pásu, vedou k vynikajícímu odvodu tepla. Odpadla také denní údržba, nyní se pouze mění olej po 500 Mth. Další výhodou pásového podvozku je pak přepravní šířka. Na výběr je ze dvou variant pásů – šířka pásu 62 cm a 76 cm. I při širší variantě se například s mlátičkou řady S dostanete při přepravě těsně pod 3,8 m. A v této variantě už kontaktní plocha obou pásů přerůstá 3 m2! Také průchodnost v náročném terénu je v případě pásové varianty oproti kolové zcela jinde, ale to je všem jasné na první pohled.
Po sezóně jsme pečlivě změřili úbytek vzorku. Při nájezdu, jaký jsme měli, je 19 % skvělá hodnota!
Vynikající stav pásů po 2 600 kilometrech strávených na silnici.
Díky systému pěti otočných bodů a promyšlenému přepákování kopírují opěrná kola tvar pole. Tím je docíleno rovnoměrného rozložení hmotnosti za každé situace.
Zejména u konkurenčních systémů s frikčním přenosem síly dochází zejména při přepravě k přehřívání vodicích špalků, což vede k nadměrnému opotřebení. Takto vypadají špalky po náročné sezóně u nových pásů John Deere, které používají záběrový přenos. Žádné opotřebení.
Kolo má stále co nabídnout
Dalo by se tedy říci, že pásová varianta je jediná správná, ale to rozhodně netvrdím. Existuje několik důvodů, proč zákazník raději zvolí kolovou variantu, tím nejzásadnějším je hlavně cena. Všechno něco stojí a obecně lze říci, že rozdíl mezi kolovou a pásovou verzí mlátičky je zhruba jeden milión korun. Dalším aspektem je fakt, že pásový podvozek odebere trochu více koní na samotný pojezd. Skutečně kombajnová pneumatika díky své konstrukci snáší vysoké zatížení jak na poli, tak při přejezdech. Velmi pružné bočnice a profil patky se skvěle vyrovnávají s cyklickými změnami zatížení. Tyto změny hmotnosti související s tím, jak se plní a vyprazdňuje zásobník, jsou pro pneumatiky totiž skutečnou výzvou. Další výzvou je schopnost práce při nízkých tlacích, díky které se zvyšuje styčná plocha a tím snižuje tlak na půdu. Nedosáhne sice kontaktní plochy pásů, ale je rozumným kompromisem. V úvodu jsme se zmínili o letošní novince v tomto segmentu. Pneumatiky Bridgestone VT-Combine se vyrábějí ve všech standardních rozměrech a lze je nasadit na standardní ráfky, což je jednoznačně plus. Při výběru podvozku by se nemělo ani v nejmenším zapomínat na obutí zadní nápravy, a to zejména u axiálních mlátiček, které jsou vzhledem ke své konstrukci „těžší na zadek“. Velmi zajímavá je tedy zadní pneumatika Bridgestone o rozměrech 620/75 R26, která díky vysokému profilu znamená „vysokou“ pneumatiku s výslednou velkou styčnou plochou a to správné „nakopnutí“ mlátičky. A navíc, skvěle to vypadá! Samozřejmě by se dalo oponovat, že se vyrábějí i širší zadní pneumatiky, ALE! Je dobré si uvědomit, že potom se buď dostáváme na větší přepravní šířku, nebo si omezujeme rejd, a to jsou dva body, které hrají důležitou roli. Výše zmíněná pneumatika je tak naprosto perfektním kompromisem a při skvělých manévrovacích schopnostech nabízí vynikající styčnou plochu.
Předváděcí sklízecí mlátička S770i je kompletně obuta na pneumatikách Bridgestone VT-Combine.
Sejdeme se na poli!
O výhodách pneumatik Bridgestone VT-Combine se budete moci přesvědčit sami přímo na svých pozemcích, a to v podání předváděcí mlátičky John Deere S770i. Ta samozřejmě nabídne mnohem více, včetně plně automatických systémů nebo na trhu jedinečné automatické kalibraci výnosoměru. Tyto pneumatiky jsme zvolili zcela záměrně a s rozmyslem. Jedná se o nejlehčí variantu eSka a na tour vyrazí se skutečně flexibilní pásovou lištou 730FD o záběru 9,15 m. Naše mlátička má svůj palubní kompresor, proto otázka změny tlaku pro jízdu po pozemku či na delší přejezdy, je pouhou otázkou chvíle. Pro zajímavost jsme také měřili rozdíl při různém nahuštění. Při tlaku 1.2 a 1.5 bar byl rozdíl 10 cm v délce otisku, tedy podstatný rozdíl v kontaktní ploše! U předváděcí mlátičky, ale třeba i u službařského stroje, je také důležitý komfort při přepravě, včetně nízké hlučnosti. Vpředu jsme tedy zvolili šířku pneu 800 mm, vzadu 620. Při takové konfiguraci je přepravní šířka 3,8 m, což je podstatný rozdíl nejen v komfortu z pohledu „vejdu se tam?“, ale i bezpečnosti v silničním provozu. Již samozřejmostí je pro nás přepravní rychlost 40 km/hod, kterou mají mlátičky John Deere homologovanou pro všechny modely i varianty kol či pásů.