S modelovým rokem 2019 přichází John Deere ve spolupráci s firmou Soucy na trh s novou generací pásových jednotek určených pro sklízecí mlátičky řady T a S. My jsme už v letošní sezóně měli možnost řádně otestovat tento podvozek v rámci předprodukce na předváděcí sklízecí mlátičce S785i, kterou jsme při DEMO Tour STROM Praha a.s. v České republice provozovali. Tato mlátička sklidila přes 1 000 hektarů a při přejezdech najela přes 2 300 km. Otestování to tedy bylo vskutku důkladné.
Větší kontaktní plocha
Proto neváháme tvrdit, že nová generace pásových systémů John Deere nastavuje nový standard v oboru sklízecích mlátiček – oproti své předchozí verzi nabízí o 20 % vyšší pohodlí, o 30 % větší kontaktní plochu a o 50 % nižší opotřebení.
Nové pásy disponují větší kontaktní plochou než předešlé konstrukční řešení.
Zásadní nárůst kontaktní plochy spočívá ve výrazném prodloužení celé pásové jednotky. Proto v základní variantě s šířkou pásu 609 mm má jedna pásová jednotka kontaktní plochu 1,24 m2, zatímco přepravní šířka zůstává pod 3,5 m a činí pouhých 3,29 m na 5ti vytřásadlové mlátičce modelu řady T. Širší varianta (762 mm) pak nabídne dokonce 1,54 m2 kontaktní plochy na jedné pásové jednotce.
Šířka pásu |
Přepravní šířka sklízecí mlátičky (m) |
(palce) |
(mm) |
Řada T
5ti vytřásadlová
|
Řada T
6ti vytřásadlová
|
Řada
S700
|
24 |
609 |
3,29 |
3,49 |
3,49 |
30 |
762 |
3,49 |
3,79 |
3,79 |
Větší průchodnost
Stejně jako na původní verzi, i zde byl zachován také záběrový princip pohonu. Hnací kolo se ale výrazně zvětšilo a tím se zvětšil i počet špalků, o kterých se při tahu opírá. Celkově narostly pásové jednotky také do výšky. Tím se celý pás výrazně prodloužil a velmi dobře se nyní může chladit.
Trojúhelníkové konstrukční provedení poskytuje vhodnou světlou výšku a má vynikající samočistící vlastnosti při práci v těžkých podmínkách.
Zachována zůstala i trojúhelníková konstrukce s „nadzvihávacím“ efektem v přední části. V měkkém terénu tak pásy tlačí bláto pod sebe a netrpí tzv. ponorkovým efektem, což vede k větší průchodnosti v náročných podmínkách. Při nich zákazník ocení také velmi otevřenou konstrukci samotné jednotky a hladkými tvary a velký prostor mezi hranou pásu a tělem mlátičky. Bahno má prostor volně vypadávat a pásy tak mají účinné samočištění bez nežádoucího rizika poškození krycích plechů mlátičky.
Komfort i při přepravní rychlosti 40 km/h
Nejvyšší povolená rychlost u všech modelů je až 40 km/h. Tato rychlost je homologována pro všechny varianty na všechny modely T a S. K jízdnímu komfortu a bezpečnosti nejen při maximální rychlosti přispívá zcela nový systém odpružení, jehož základem je 5 otočných bodů jednotlivých částí a na trhu nejvyšší rozsah zdvihu jednotlivých opěrných rolen (180 mm). Měření vibrací provedená na nápravách a v kabině (dle standartu ISO 2631) potvrdila 20% zlepšení jízdního pohodlí ve srovnání s jiným dosud nejrozšířenějším konkurenčním výrobkem.
Další novinkou na trhu je povrch opěrných kol. Teb je tvořen unikátním materiálem nové generace - IPX2000. Ten vyniká velkou resistencí vůči otěru, vynikajícím odvodem tepla a velmi nízkým součinitelem tření.
Konstrukce s pěti otočnými body zajišťuje zlepšený záběr a komfort.
Delší životnost
Nižšího opotřebení a tedy delší životnosti pásů je dosaženo také použitím čtyř vrstev s uvnitř zabudovanými ocelovými lanky a vylepšen byl také tvar vzorku pásu. Žebra jsou nyní hlubší a jejich sklon je 55 stupňů. Takto mají lepší záběrové vlastnosti, lepší samočistící efekt a lépe odvádí i teplo při přepravě.
Pro zajímavost, testování výdrže probíhalo takto. Mlátička řady S700 s nasazeným osmiřádkovým kukuřičným adaptérem kroužila po vybraném silničním okruhu dlouhém 11,6 km tvořeném různými povrchy rychlostí 40 km/hod vždy sedm hodin denně po dobu 20 dnů. V závěsu za ní jela druhá osazená původními pásovými jednotkami (na trh uvedeny v roce 2012). Výsledkem bylo zjištění o 50 % vyšší odolnosti než u předchozí konstrukce.
Výměna kola – pásy
Zachována byla u nové verze i jedna ze specifik mlátiček John Deere – je možné zaměňovat pásové jednotky s klasickým kolovým podvozkem. Tím se dá reagovat na konkrétní podmínky, případně si při následném prodeji stroje ponechat pásy a přizpůsobit se požadavkům trhu.
Nižší nároky na údržbu
Odpadla také denní údržba. A nejen denní. Na pásech nejsou žádné maznice, pouze je předepsána výměna oleje každých 500 hodin.
Detailní stav pásových jednotek po sezóně vám přineseme v dalším samostatném článku včetně poznatků z provozu.
Fotogalerie