Správným výkonnostním limitem celé sklizňové linky je silážní/senážní jáma, vak nebo silo. Od toho se odvíjí správný výběr výkonu sklízecí řezačky. Tedy to není výkon motoru, ale její průchodnost, nejběžněji uváděná ve sklizených tunách za hodinu.
Tuny za hodinu, které je možné dopravit k uložení a poté správně udusat. Pokud se jedná o výměnu vysloužilé řezačky, tak velmi častou odpovědí na mou otázku, zda je zákazník spokojen s výkonností, kterou má nyní, je, že ano. Nicméně odpověď pokračuje a týká se zálohy výkonu. Tady je nutné oponovat, že se nejedná o traktor, kdy mohu zahloubit nářadí, popřípadě zvýšit pojezdovou rychlost, abych traktor správně zatížil. Samozřejmě, že i u sklízecí řezačky platí, že správně zatížený motor přinese perfektní spotřebu, ale taky vyšší průchodnost, tedy více tun sklizených za hodinu. Můžeme zde narážet na určité limity celé sklizňové linky – doprava, dusání.
„Vyšší průchodnost sklízecí řezačkou za cenu vyšší pořizovací ceny je brzděná limitem zbývajících článků sklizňové linky, potažmo degradována na úroveň výkonu předcházející řezačky. Ptejte se prosím proto po průchodnosti sklízecí řezačky, protože existuje mnoho nezávislých evropských testů, z nichž si jeden takový ukážeme. Protože i tady platí, že někdy méně, znamená více. Moderní stroje umožňují vzdálenou kontrolu vytížení sklízecí řezačky v reálném čase a dávají tak možnost lépe linku optimalizovat.“
Marek Fikejs, produktový manažer
V roce 2016 vydal německý časopis Profi článek, ve kterém shrnuje výsledky testování druhého nejmenšího modelu 8200i s výkonem motoru 431 koní. Tato řezačka je osazena 9litrovým motorem, který známe například z traktorů oblíbené řady 7R/8R či sklízecích mlátiček John Deere. Tento motor je v řezačkách John Deere 8100 a 8200. Zcela neprávem jich v ČR nejezdí více. Dokonce jeden zákazník nedaleko Příbrami provozuje řezačku 8200 s lištou pro přímou sklizeň s pracovním záběrem 6,2 m.
Z tabulky níže je patrné, že hodinová průchodnost u řezačky s výkonem motoru 431 koní a délce řezanky například 18 mm byla 169 t. Což je 47 kg za sekundu a 2,8 tuny za minutu. Znamená to tedy, že běžný návěs o nosnosti 12 tun naplní za 4-5 minut a každých 4 až 5 minut dorazí na silo jeden návěs a dovezená řezanka je třeba zpracovat. Pokud platí zjednodušené pravidlo – 169 t/4 = 42 t, pak by se na sile/jámě měla pohybovat technika o hmotnosti v součtu 42 tun pro řádné udusání a rozhrnutí. To by bylo k výkonu, ale pojďme se podívat i na spotřebu paliva. Při 18 mm řezance je spotřeba v testu 0,43 l/t, a to je při výnosu např. 45 t/ha spotřeba 19,35 l/ha + cca 2 % AdBlue.
Sklízecí řezačka John Deere 8200i, max. výkon 430 koní
Tyto naměřené hodnoty odpovídají čisté průchodnosti během pracovní doby (bez otáčení na souvrati a prostojů), sušina byla změřená pomocí HarvestLabu (senáž) a Institutem pro zemědělskou technologii v Bonnu (siláž)