Na sever od Plzně hospodaří na 1 100 hektarech společnost ZDV Štichovice, kde se historie techniky John Deere začala psát již v roce 1997. Nyní jsou zde ve strojovém parku traktory všech možných výkonů, sklízecí mlátičky, postřikovač i řezačka. V posledních letech se ve Štichovicích věnují i telematice a moderním technologiím, které s sebou přináší možnosti, jak snížit náklady a zvýšit efektivitu. V tomto článku Vám představíme zdejší traktor 8R 370, který díky optimalizaci a proškolené obsluze jezdí se spotřebou pohonných hmot o 3,5 l/hod pod garancí John Deere a s ideálním průběhem prokluzů.
Moderní technologie ve Štichovicích
První John Deere, který se zařadil do flotily ZDV Štichovice, byl v roce 1997 traktor 8100 a nyní má na kontě úctyhodných 21 500 motohodin. V průběhu let jsme do podniku dodávali další stroje, traktory i sklízecí mlátičky. S dodáním nového samojízdného postřikovače R4040i pak v podniku začala nová éra telematiky, jak říká mechanizátor podniku Ing. Michal Eret
: „Naše první seznámení s navigacemi proběhlo v roce 2015 při koupi samojízdného postřikovače John Deere 4040i, kde jsme začali využívat naváděcí linie. Později pak s koupí řezačky John Deere 8500 s HarvestLabem. Zlomen byl rok 2020, kdy jsme pořídili traktor John Deere 8R 370 a začali navigaci aktivně využívat. Následně jsme vybavili secí stroj přijímačem pro pasivní navádění. Tím jsme dosáhli požadované přesnosti i na svažitých pozemcích“. Velký posun v oblasti navigací přineslo i zpřesnění hranic pozemků, na které jsme do podniku zapůjčili užitkové vozidlo Gator se sadou AMS a přijímačem StarFire 6000.
„To byl opravdu přínos, to ztotožnění hranic podle skutečnosti a propojení LPIS s MyJohnDeere. Zavedli jsme jednotné linie pro všechny stroje, pomáhá nám to i v plnění legislativních podmínek a členění pozemků. Naváděcí linie pošlu na dálku.“ Dodává Ing. Eret a dále chválí možnost sledování práce v reálném čase a sledování spotřeby.
Obsluha traktoru John Deere 8R 370 Zbyněk Moule (vlevo) je spokojený s výkonem traktoru a chválí jeho bezproblémový provoz. Vpravo mechanizátor podniku Ing. Michal Eret.
Optimalizace a zaškolení obsluhy
Traktor John Deere 8R 370 byl zakoupený v roce 2020 a jeho hlavní nasazení spočívá v agregaci se secím strojem o záběru 6 metrů, dále pak v orbě a při přípravě půdy. Pohání jej šestiválcový motor o objemu 9 litru, vybavený je převodovkou e23 a mimo jiné i integrovaným přijímačem StarFire 6000 se signálem SF3. Aby v podniku mohli plně využít všechny možnosti traktoru, byla provedena již při předání optimalizace traktoru a zaškolení obluhy. Její průběh popisuje náš konzultant precizního zemědělství Ing. Stanislav Kučera:
,,Ohledně optimalizace traktoru bylo ve společnosti ZDV Štichovice řešeno zejména nastavení maximální otáček motoru. To znamená, že obsluha nastaví maximální otáčky, které stroj nepřesáhne. Změna je závislá na náročnosti práce, kdy u lehkých prací je optimálnější držet otáčky například na úrovni maximálně 1850 ot/min. U těžkých prací to je pak někde na úrovni 1950 až 1970. Nedoporučuje se přesahovat 2000 ot/min.“ Mezi další faktory, které ovlivňují celkovou efektivitu a nákladovost stroje, je správné nastavení a volba režimu převodovky.
,,Automatický režim je používán na přejezdy, kdy otáčky v tomto módu padají až na úroveň 1200 ot/min v závislosti na jízdě. U uživatelského režimu je nutná průběžná úprava otáček, při lehčích pracích se nastavují minimální otáčky na úroveň zhruba 1450 ot/min a u těžších prací někde na úroveň k 1650 ot/min. Ruční režim se doporučuje v těch nejnáročnějších podmínkách.“ jak dodává Ing. Kučera.
Traktor 8R 370 je vybavený převodovkou e23, která je plně řazená pod zatížením s jemným odstupňováním všech 23 stupňů vpřed a 11 vzad. Nabízí všechny výhody mechanické účinnosti, která je především při těžkých půdních pracích efektivnější, a komfortu automatického řazení.
Spotřeba pod garancí John Deere
V průběhu optimalizace naši odborníci s obsluhou řeší rovněž i dotížení traktoru (soupravy) a změnu tlaku v pneumatikách pro konkrétní polní práce. Právě dotížení a správně nahuštěné pneumatiky významně ovlivňují průběh prokluzů a tím i přenos výkonu, efektivitu a spotřebu paliva. U kolového traktoru by se měl prokluz ideálně pohybovat mezi 8-12 %, tlak pneu se pak volí dle tabulek výrobce a konkrétních podmínek v závislosti na dotížení pneumatik. ,,
Využívání všech možností traktoru jako je dotížení, nastavení a navigace šetří náklady a zvyšuje výkonnost. Ve Štichovicích v rámci našich Farmsight služeb sleduji a analyzuji průběžně provoz stroje a jsem k dispozici poradit po telefonu nebo přes vzdálený přístup k displeji RDA. Díky optimalizaci a dobře proškolené obsluze má traktor ideální průběh prokluzů a v roce 2022 jezdil se spotřebou o 3,5 l/hod při práci a téměř 4 l/hod při dopravě pod garancí John Deere. Za celý rok to podniku přineslo úsporu více jak 70 000 Kč,“ říká Stanislav Kučera.
Displej v integrovaném provedení CommandCenter GS4 4600, kterým je 8R 370 vybavený, nabízí spolu se signálem SF3 přesnost navádění +-3 cm a opakovatelnost linií po dobu 9 měsíců.