Úkolem tohoto příspěvku není vytvořit další verzi informace o tom, co firma chystá a připravuje na příští obchodní rok. To jste si již mohli přečíst a ještě se dozvíte, ale spíš vysvětlit některé nejasnosti a chybně prezentované informace.
Jak je možné, že někteří neoficiální prodejci informují o novinkách ještě dříve než my? To je prosté - tato velká představení novinek pořádá firma vždy pro celý region II - to je Evropa, Afrika, Blízký a Střední Východ. Tedy není to jedna velká skupina, ale vždy 4-6 skupin / vln s počtem účastníků 300 -600 osob ve vlně. V první vlně jsou pravidelně prodejci z Německa a my jsme společně s dalšími státy Střední a Východní Evropy zařazeni do vlny předposlední nebo poslední. To je ten rozdíl až 14 dnů kdy my informace nemáme, a ten kdo se přilepil na německého prodejce ano.
Důležité je také zmínit to, že pokud někteří hledáte nové informace na amerických stránkách www.deere.com, tak nelze prezentovat, že stejné modely a stejné specifikace se budou nabízet i v Evropě. Toto platí obzvláště pro letošní novinky!
Dále jste se mohli dočíst, že novým nejsilnějším modelem v řadě 7R bude model 7310R se systémem SCR. Tento model se nás pro příští rok týkat nebude, bude dostupný pouze pro Německo, Dánsko a Nizozemí. Důvodem je jeho omezené množství a je tedy určen pouze pro trhy s velkým podílem nejtěžší traktorové dopravy. Všechny traktory John Deere budou ještě minimálně celý příští rok 2014 pracovat bez systému SCR, tedy s dobře známým systémem filtrů DOC a DPF. Jak je to možné, když emisní normy stupeň IV nastupují od ledna 2014? John Deere má v továrně ve Waterloo pro evropský trh vytvořenou zásobu stávajících motorů, stupeň IIIB. Ty by bylo možné používat ještě další dva roky, ale to asi nevydrží.
Velkou ofenzivu představil John Deere v kategorii traktorů 80-120 koní, 27 nových modelů v sedmi řadách. Půjdu li od spodu, řada 4M, to jsou nejsilnější komunální traktory, a tedy informace hledejte této sekci. U řad 5E a nové série 5M nemáme ještě všechny informace o cenách a dostupnosti. Není tedy ještě rozhodnuto o jejich uvedení na český trh. Nové traktory 5G, mají kromě dvou klasických modelů 80 a 90 koní ještě další dvě mutace 5GH a 5GL. Obě jsou určeny pro specifické podmínky nasazení, které se u nás nevyskytují. Jasnou jistotou jsou pro náš trh nové řady 6MC a 6RC, které nahrazují slabší modely řady 6030 standard a částečně 5R, která nebude mít přímého nástupce. O těchto traktorech nyní snad již víme vše, co potřebujeme. Již nyní je lze objednávat a jejich sériová výroba se rozběhne v Mannheimu začátkem listopadu.
U střední třídy prezentované řadami 6M a 6R se nic neudálo a pro příští obchodní rok budou nabízeny ve stejných specifikacích.
Oproti tomu malé zemětřesení se chystá u velkých traktorů. O řadě 7R jsem se již zmínil. Počátkem příštího roku se začne vyrábět 5 modelů včetně nové PowerShiftové převodovky e23. Prvních pár předváděcích kousků budeme tedy mít možnost prezentovat na Techagru na přelomu měsíce března a dubna. Na detaily bude ještě jistě prostor později. O poznání složitější situace je u naší tradiční vlajkové lodi 8R. Současné modely a specifikace je stále možné objednávat a ukončení jejich výroby nám ještě nebylo oznámeno. Zavádění novinek proběhne ve dvou vlnách, od dubna nová řada 8R ještě s klasickými převodovkami PowrShift 16/5 pro tři nejslabší modely 8270R, 8295R a 8320R, převodovka AutoPowr pro všechny. Od listopadu i s novou převodovkou e23. Obě tyto řady, jak jsem již zmínil, ještě příští rok bez potřeby tankovat AdBlue!
Je toho tedy dost a zdaleka ne vše je 100% jisté, ale co v životě je?
Pavel Fiala