S tímto obchodním názvem převodovky traktorů John Deere jsme se poprvé setkali v roce 2011 při uvedení nové řady 7R. Zde se bohužel moc neujala, asi hlavně proto, že od traktorů této velikosti a výkonu očekáváte něco jiného, spíš potřebujete převodovku plně řazenou při zatížení, tedy PowerShift a to CommandQuad není. Z tohoto důvodu je letošní modelový rok 2017 posledním rokem kdy je CommandQuad v traktorech 7R dostupná, od příštího roku už pouze AutoPowr a nebo e23.
Současnost a budoucnost
Přejděme raději k současnosti a budoucnosti převodovky se stejným obchodním jménem v traktorech řady 6RC a 6M. Záměrně jsem napsal stejná, protože převodovka stejná není! Základ je Quad, starý, dobrý, léty ověřený, spolehlivý, s datem narození 1992. Tedy lamelová spojka PermaClutch, planetový reverzor a 4stupňový planetový násobič. Za touto částí následuje převodovka řazení skupin A až F pro 4 válce a A - E pro 6 válců. Tedy dohromady pak máte 24 rychlostních stupňů 4válce a 20 6válce.U všech doposud nabízených převodovek bylo řazení skupin řešeno mechanicky, přesunutím páky v kulise. Zde nahrazuje sílu lidských svalů elektronika posílená o hydraulické aktuátory. A to je ten jeden ze zásadních rozdílů mezi CQ u 7R a mannheimským řešením, řazení skupin je díky tomu výrazně rychlejší.
Konzola ovládání převodovky CommandQuad u současných traktorů 6M.
AutoClutch
Další tradiční funkcí těchto chytrých převodovek, která nechybí ani zde, je AutoClutch. Při zastavování, stačí šlápnout na brzdový pedál, spojka se rozpojí, traktor se zastaví a zařadí se rozjezdový rychlostní stupeň. Ty jsou dva, jeden pro jízdu na lehko, druhý pro plný vlek. Jaký to přesně bude, si nastavíte tlačítky v displeji přístrojové desky. Pak už jen rychle jednoduše přepínáte tlačítkem na pravé boční konzole. Ani zde nechybí možnost nastavení citlivosti AutoClutch ve 3 stupních + vypnuto. Jednoduše řečeno, při jak velkém sešlápnutí brzdy, se začne rozpojovat spojka. Vypnuto, znamená, brzdový pedál je pouze brzdový a musíte tradičně šlapat i spojkový. Co zdůrazňuji je to skupinová převodovka, tedy při těžkých tahových pracích nemůžete chtít, aby se řadilo přes skupiny. Proto jsou na konzole tlačítka jednotlivých skupin A/B/C, například, při orbě si zvolíte skupinu, otočným kolečkem na ovládací páčce nastavíte požadovanou rychlost a pak už můžete využívat automatiku řazení, ale řadit se budou pouze 4 stupně ve skupině. Posledním tlačítko je meziskupinové, tedy pak převodovka řadí automaticky i skupiny. Opět v displeji je možné nastavit, přes kolik skupin to bude. Toto je využitelné v dopravě a při lehkých polních pracích.
Nechybí ani další funkce
Nechybí další funkce známé z dalších převodovek rodiny Quad, zmíním se pouze o EcoShift, tedy maximální rychlost při snížených otáčkách motoru, tu máme u všech verzí nabízených námi, v základu. Co asi nebylo řečeno, je základní funkce, chytrá komunikace mezi motorem a převodovkou. Otočným kolečkem na ovládací páčce nastavíte požadovanou rychlost, dáte jí do automatiky a převodovka řadí sama tak, aby otáčky motory byly co nejnižší, je-li to možné tak až 1200/min., jak nízké mohou být, si můžete nastavit opět v displeji přístrojové desky.
Z tohoto obrázku je zřejmé jak se nastavuje rozsah řazení přes skupiny.
Slušná převodovka pro střední třídu
Jak vidíte, tak CommandQuad je slušná, středně specifikovaná převodovka, pro střední třídu traktorů, s ověřenými komponenty, zajímavými vlastnostmi a funkcemi, které zákazník ocení a využije. A podle reakcí spokojených zákazníků soudím, že nebude dlouho trvat a stane se nejprodávanější převodovkou. První náznak ofenzívy je to, že od března 2017 je převodovka CommandQuad jedinou možnou verzí u traktorů řady 6RC. Brzy vás seznámíme se zcela novou řadou traktorů 5R, kde všechny tři volitelné převodovky mají v názvu Command, tedy patří do stejné rodiny, ale to až někdy příště.
Ing. Pavel Fiala
Produktový manažer