Letos v červnu proběhlo představení zcela nové sklízecí mlátičky John Deere, která nese typové označení X9. Několik kusů aktuálně sklízí úrodu i v náročných evropských podmínkách. Prozatím stále ve fázi předprodukčních kusů, ale již v příštím roce naběhne omezená produkce nových strojů. My jsme se s několika českými zákazníky byli podívat a svézt s jedním strojem, který sklízí v Německu.
Nová úroveň výkonu
Nové sklízecí mlátičky X9 nenahrazují žádný dosavadní model, ale rozšiřují již existující řadu T a S o další úroveň výkonu. Na trh se budou dodávat ve dvou modelech – X9 1000 a X9 1100, které se od sebe budou lišit výkonem motoru a velikostí zásobníku. Koncepčně jde o od základu nově postavený stroj, který ale vychází z osvědčené koncepce řady S. Vzhledem k tomu, že šířka těla mlátičky narostla na závratných 1720 mm, nabídl se prostor hned pro dva axiální rotory dlouhé přes 3,5 m o průměru 610 mm umístěné vedle sebe. Díky těmto rozměrům si pak snadno představíte zásadní nárůst v separační ploše košů, což vede, a včerejší návštěva to jen potvrdila, k až neuvěřitelné žravosti a minimalizaci ztrát na separaci. I přes tuto na trhu nevídanou šířku těla mlátičky (o 32 cm širší než dosavadní eSko a například o 8 cm širší, než nejširší konkurence) si stroj zachoval kompaktní rozměry pro přepravu na silnici. Na užší verzi pásů se vejde dokonce pod bájných 3,5 m. Narostl ale trochu do délky, jak je i patrné z fotografií. A to vedlo k zásadnímu zvětšení plochy sít až na 7 m
2 profukované plochy! Celkově se kapacita čištění například oproti stávající řadě S zvedla o 45 %. Během vývoje sklízecích mlátiček řady X se společnost John Deere výrazně soustředila na efektivitu sklízení. Díky průlomovému vývoji v oblasti převodovek, manipulace s plodinami, čistících systémů a nových drtičů slámy Xcel se požadavky na výkon při sklízení snížily o 120 koní (86 kW), zatímco byl současně navýšen výkon motoru. Na důkaz toho získal model X9 na veletrhu AGRITECHNICA 2019 stříbrnou medaili DLG za „balíček vysoce účinné sklízecí mlátičky“. A šlo se až do takových detailů, že v pracovní poloze vytváří šikmý dopravník jednu linii s rotorem – přechod plodiny z vkládání do rotoru je tak neuvěřitelně hladký. K celým rotorům je navíc skvělý volný přístup z obou stran bočních krytů. Dalším žroutem výkonu je tradičně drtič. U X9 naleznete 124 rotujících nožů, které, a o tom jsme se včera mohli přesvědčit, nadrtí materiál doslova na prach. Přesto se na drtiči povedlo ušetřit 20 kW. A to díky speciálnímu designu nožů. Inspiraci nalezli vývojáři při hraní golfu. Golfový míček má na sobě totiž důlky, aby lépe letěl vzduchem. Stejně tak nové nože a díky tomuto snížení aerodynamického tření právě i drtič X9 spotřebuje méně výkonu i paliva.
Až 700 koní
Srdcem stroje je kompletně nově vyvinutý šestiválcový dieselový motor John Deere PowerTech™ o objemu 13,6 litrů a výkonem až 700 koní (515 kW) v modelu X9 1100. „Menší“ bráška X9 1000 má pak 639 koní (470 kW). Pracovní otáčky jsou nastaveny na 1 900 ot/min. Jo a má to reverzaci lopatek vrtule chladiče, takže každých 15 minut se pěkně ofoukne. Nová je také pojezdová převodovka ProDrive™ XL, která využívá exkluzivní technologii dvojitých čerpadel. Zapne obě čerpadla ihned při startu pro zajištění maximálního točivého momentu. Když se rychlost jízdy zvýší a požadavky na krouticí moment sníží, zmenší se výkon druhého čerpadla, čímž se sníží nároky na výkon a spotřebu paliva. Zásobník zrna X9 1000 pojme až 14 800 litrů a zásobník X9 1100 až 16 200 litrů zrna s rychlostí vyprazdňování až 186 l/s. U řady X jsou k dispozici různě dlouhé skládací vyprazdňovací šnekové dopravníky s nastavitelnou koncovkou.
Maximální komfort a telematika
Myslelo se i na komfort obsluhy. Model X9 se vyznačuje zcela novou kabinou s nejnovějším vybavením, včetně vyhřívání a ventilace natáčecího sedadla řidiče s masážní funkcí nebo rádia s připojením Apple CarPlay. X9 má navíc kompletní sadu palubních technologií a v závislosti na vybraném balíčku ho lze vybavit systémy AutoMaintain – tedy plně automatickým nastavováním mlátičky během sklizně, Active Terrain Adjustment™ - automatickou regulací sít a ventilátoru při jízdě s kopce a do kopce a Active Yield – automatickou průběžnou kalibrací výnosoměru. Pro časy budoucí už má připravené ale i další esa v rukávě. JDLink™ je dostupný u obou modelů zdarma po dobu dvou let. Umožňuje komunikaci mezi stroji a usnadňuje majiteli a obsluze odesílání dat z pole a agronomických dat z/do stroje. V neposlední řadě také zpřístupňuje sdílení informací o výkonu stroje. Díky podpoře John Deere Connected Support™ získají navíc majitelé bezkonkurenční služby prostřednictvím Expert Alerts, což je exkluzivní technologie, která zaznamenává potenciální prostoje a řeší je předtím, než k nim vůbec dojde. Kabina novým uspořádáním v původním rámu získala ještě více prostoru a výhled díky dlouhému šikmáku a úzkým sloupkům je z John Deere tradičně boží.
Nové lišty
Pro novou mlátičku bylo také vyvinuto nové portfolio lišt. Krom již tradičních X (s výsuvným stolem) a FD (s flexibilním vedením kosy a shazovacími pásy) přichází na trh dva nové modely HDR a HDX. Jedná se o draperové lišty, tedy se shazovacími pásy, rozdělené na středovou a dvě krajové sekce. Ty mají na svém konci výkyv až 1 m nahoru a dolu. Díky tomu se umí i při velkém záběru přizpůsobit členitému terénu evropských polí. Model HDX se od modelu HDR liší šířkou pásu. Oproti standardním 80 cm je široký 120 cm. Navíc je opatřen unikátním křížkovým designem, který maximálně minimalizuje ztráty v drobnozrnných plodinách. Samozřejmostí je výbava pro sklizeň řepky v podobě rychloupínatelných mechanicky hnaných aktivních děličů či plynule regulovatelných srážecích šneků nově vybavených palci v celé délce pro ještě lepší vedení materiálu. A co jsme si v Německu vyzkoušeli? Sklízel se krásný porost pšenice s výnosem od 10 do 12 tun z hektaru s velkým množstvím slámy. Materiál se drtil s protiostřím aktivním ze 75 % na jemnou řezanku, která krásně zapadala do strniště. Nový metač APC byl stažen na 60 % možného rozhozu a absolutně rovnoměrně dohazoval celý záběr. Má tedy jasný potenciál zvládat i záběry kolem 15 m, neboť stroj na poli sklízel s lištou HD40X, tedy o záběru 12,2 m. Lišta sama o sobě výborně plnila mlátičku a do prodlouženého stolu bylo krásně vidět. Zásobník o objemu 16 200 l se plnil až neuvěřitelnou rychlostí a ve spolupráci s překládacím vozem zhruba každou půlhodinu odjížděl plný kamion. Bavila mě i nastavitelná koncovka výsypníku, i když bych si život bez ní uměl představit. Co je ale podstatné je oddělené vypínání podávacích šneků v zásobníku a samotného výsypníku, respektive nejdříve se při zmáčknutí tlačítka zastaví šneky v zásobníku a tím se výsypník vždy zcela vyprázdní.
Minimální ztráty
Nová potvůrka je skutečně žravá, v daných podmínkách jsme se stabilně pohybovali na průchodnosti 65 – 70 t/hod při až překvapivě minimálních ztrátách. Za kombajnem jsme nalezli v daném nastavení zrnko na ploše dvou až tří dlaní. To při výše uvedených parametrech odpovídá desetinkám procent ztrát.
Pokud by vás stroj zajímal, už teď mohu slíbit, že v ČR příští rok pojede a novým X-manem bude Zdenda.