Na podzim roku 2014 proběhlo velké představení novinek John Deere pro rok 2015. Mezi jednu z největších novinek patří samochodný postřikovač R4040i, který je nástupcem úspěšné řady 5430i. Nový postřikovač je zkonstruován pro evropské podmínky, ale přebírá řadu řešení z americkým postřikovačů. Více se dozvíte v následujícím článku.
Předchozí řada evropského postřikovače 5430i si vybudovala velmi dobrou reputaci po celé České republice a v podnicích je tento stroj díky vysokým výkonům nepostradatelný. Proto si nová řada postřikovačů John Deere R4040i zachovává osvědčené prvky, ale zároveň přichází s celou řadou nových řešení. Vylepšen je motor, který se osvědčil v traktorech 7R, dosahuje výkonu 240 koní a splňuje emisní normu Tier 4 se vstřikováním močoviny. Kabina je lépe přístupná, celý stroj dosahuje vyšší stability a v nabídce budou pneumatiky Michelin SprayBip 380/90R46. Podívejme se na tuto horkou novinku, kterou již v tomto roce uvidíte na našich polích, blíže...
1. PODVOZEK - Podvozek je velice robustní z vysokotažné oceli. Světlá výška dosahuje více než 105 cm (v závislosti na použitých pneu) a celý podvozek je kompletně zakrytován. Stroj má nezávislé pneumatické odpružení všech 4 kol s produktovým názvem XtraFlex. Je to plně automatický systém odpružení s automatickým nastavením vzduchových tlumičů při změnách zatížení stroje. Primární provozní brzda je hydropohon, sekundární provozní brzdy jsou kotoučové na přední nápravě a parkovacína zadní nápravě, které se aktivují po vypnutí motoru.
2. MOTOR - Motor v řadě R4040i je použitý z osvědčené prémiové řady traktorů řady 7R. Jedná se o šestiválcový motor o objemu 6,8 litrů, který dosahuje výkonu 240 koní. Vstřikování paliva obstarává vysokotlaká technologie CommonRail se čtyřmi ventily a v motoru je použita technologie dvou turbodmychadel - vzdcuh je nejprve stlačován v nízkotlakém turbodmychadle s fixní geometrií lopatek a poté je veden do vysokotlakého turbodmychadla, které má geometrii lopatek variabilní. Zde je vzdcuh opět stlačován a poté je veden přes chladič plnícího vzduchu do sacího potrubí. Díky této technologii je zajištěn konstantní vysoký točivý moment napříč celým pásmem výkonu, tedy i při nízkých otáčkách. Motor splňuje emisní normu Tier 4 se vstřikováním močoviny a je umístěn tak, aby nic nebránilo přístupu a snadné údržbě. Palivová nádrž má objem 290 l.

Motor je osvědčený z traktorů 7R a dosahuje výkonu 240 koní Odpružení XtraFLex zaručuje vysokou stabilitu
3. KABINA - Kabina je z traktorů JD 5R a samozřejmostí je připravená instalace na Auto Trac a Green Star. Přístup do kabiny je přes elektro-hydraulicky sklápěné palubní schůdky s automatickým zdvihem při rozjetí a sklopením po vypnutí klíčku nebo opuštění sedačky, u této řady je přístup navíc ještě snažší než u řady 5430i. Uvnitř má obsluha dokonalý komfort - sedačka je vzduchem odpružená s integrovaným panelem Command Arm s funkcemi na páce hydropohonu. Ovládat zde lze například topení, ventilace či klimatizace. Na rohovém displeji je zobrazení otáček, rychlosti, teploty, atd. Ovládání všech funkcí probíhá přes GreenStar display 2630 s dotykovým displejem a USB připojením pro přenos dat. Výhled z kabiny je 360 stupňů, nic tedy nebrání v kontrole práce.
4. NÁDRŽ - Hlavní nádrž na postřik je, stejně jako u řady 5430i, o objemu 4000 litrů a dno nádrže je strmě vysvahováno. Horní plnící otvor má průměr 400 mm s košovým sítem. Přímo v kabině je na displeji GS3 26 zobrazen digitální indikátor hladiny kapaliny, nechybí ale ani suchý indikátor hladiny kapaliny s centrálně umístěným plovákem. Míchání provádí vysokotlaké míchání pomocí 4 hydroinjektorů a elektrickým zapnutím/vypnutím, proplach pak rotační proplachovací trysky v horní části nádrže.
5. POSTŘIKOVÝ SYSTÉM - Centrální stanoviště řidiče je umístěno na levé straně pod hlavní nádrží a nachází se zde tlačítkový, ovládací panel postřiku. Obsluha zde najde PowrFill eduktor na přimíchávání chemikálií 50 l s rotační proplachovací hlavou, proplachovací nádrž 400 l s indikátorem hladiny, nádrž na mytí rukou 20 l a přepouštěcí ventil. Automatická regulace dávky probíhá pomocí snímače tlaku a průtoku.

Kabina zaručuje ten nejvyšší komfort pro obsluhu Centrální stanoviště je umístěno na levé straně pod hlavní nádrží
6. POHON - Nová řada evropských postřikovačů má nezávislý hydrostatický pohon všech 4 kol s dvěma tandemovými čerpadly a 4 hydromotory kol (60 cm3), které jsou umístěné na koncových planetových převodech. Lze zvolit čtyři rychlostní rozsahy, které jsou řazené plynule pod zatížením:
1.stupeň: 0-15 km/h
2.stupeň: 0-20 km/h
3.stupeň: 0-25 km/h
4.stupeň: 0-40 km/h.
Módy řízení nabízí koordinovaný pohyb všech čtyř kol, krabí chod s nastavitelným úhlem natočení zadní nápravy a řízení pouze přední nápravy (s automatickým vycentrování zadní nápravy při přepnutí do módu řízení pouze přední nápravy).
7. RAMENA - Trojrozměrná ramena na řadě R4040i jsou vyrobená z vysokotažné oceli a postřikové vedení je z nerez oceli. Ramena mají elektro-hydraulické nastavení výšky ramen v rozemzí od 50 do 250 cm. Zvedání/spouštění zajišťuje paralelogramový zvedací mechanismus s dusíkatým tlumičem a transportním zámkem a možná je i variabilní geometrie ramen (individuální zvedání a spouštění ramen. Rozkládání/skládání ramen je elektrohydraulické s nezávislým skládáním koncových sekcí ramen (levé/pravé). Centrální sekce ramen je odpružena jak vertikálně, tak horizontálně. Koncové sekce ramen chrání třísměrná protinárazová ochrana. Držáky trysek jsou pětinásobné a samozřejmostí je membránový proti-odkapový systém. Rozsah záběrů ramen je 24-36 metrů.
Bc. Iva Havlová, marketingový koordinátor - Region Východ