Uprostřed rázovitých kopečků na Třebíčsku hospodaří zemědělské družstvo Kouty. V posledních několika letech zde proběhla obměna strojového parku a mezi dva nejdůležitější traktory aktuálně patří John Deere 7250R a 8R 370. Oba jsou vybavené balíčky FarmSight Services, jejichž součástí je i prediktivní služba Expert Alerts. Ta dokáže předvídat potenciální závady a předejít díky tomu nežádoucím prostojům.
Spokojenost se servisem
Maximální provozuschopnost a co nejnižší náklady na provoz nebo opravy, to je přání každého zemědělce či majitele zemědělské techniky. Nejinak tomu je i v Koutech. Na výměře 1 600 hektarů zde pěstují tržní i krmné plodiny, zabývají se chovem dojnic a provozují bioplynovou stanici. Dodržení všech agrotechnických termínů, které se díky počasí neustále zkracují, a zajištění krmivové základny vyžaduje spolehlivou techniku. I proto v ZD Kouty před několika lety zahájili obměnu strojového parku a vsadili na značku John Deere. Aktuálně zde provozují traktory od řady 5M až po 8R a také sklízecí mlátičku T660 HillMaster. Mechanizátor podniku Zdeněk Čech, který rád usedá i za volant veškeré techniky, uvádí jako jeden z hlavních důvodů pořizování strojů John Deere spokojenost s naším střediskem Studenec. Především pak se servisem.
Zdeněk Čech, mechanizátor společnosti ZD Kouty
Balíčky FarmSight Services monitorují provozní data
V roce 2018 v podniku zakoupili traktor John Deere 7250R, který je nasazován především v dopravě, zpracování půdy a při setí. Další velký traktor následoval v roce 2021, a to model 8R 370. Jak říká pan Čech: „Jsou to naše dva stěžejní traktory. Na 7R je super, že se dá v pohodě nasadit i do dopravy. 8R je hodně dotížený, pracuje především při přípravě půdy s podmítačem. Oba mají převodovku e23, v našich kopcích by hydrostatická převodovka nebyla vhodná. Na sečce máme kvůli svahům i pasivní navádění. To funguje v naší kopcovité krajině skvěle.“ U obou traktorů využívají v Koutech servisní balíčky FarmSight ve stupni Premium. Každý traktor je průběžně monitorován a na základě sběru dat o jeho provozu a vývoji provozních parametrů v čase lze například automaticky naplánovat údržbu, aktualizovat či spravovat software, navrhnout optimalizaci stroje a jeho pohybu po poli či pomoci obsluze díky vzdálenému přístupu k displeji RDA. Jedním z nejdůležitějších nástrojů, jak minimalizovat neočekávané prostoje, je proaktivní sledování chybových kódů a predikce závad. Tato služba se nazývá Expert Alerts a v podniku ZD Kouty již párkrát pomohla.
Oba stěžejní traktory v ZD Kouty jsou vybavené pokročilými prvky telematiky a precizního zemědělství, balíčky FarmSight Services pak zajišťují využití těchto technologií k dosažení maximální provozuschopnosti a minimálním nákladům na provoz
Expert Alerts minimalizuje nečekané prostoje
Jak služba Expert Alerts vlastně funguje? Jedná se o prediktivní službu, to znamená, že předpovídá (predikuje) vývoj stavu stroje a potenciální problémy. Tyto predikce jsou založeny na základě analýzy softwarových algoritmů, které vyhodnocují data ze strojů připojených do sítě JDLink po celém světě. To je opravdu velká spousta dat. Pokud tedy systém u stroje, jehož řídící jednotku a provozní parametry nepřetržitě monitoruje, vyhodnotí možný problém, ihned v reálném čase upozorní našeho servisního odborníka e-mailem. Upozornění dostane samozřejmě i majitel stroje, prostřednictvím Operations Center má přehled o všech parametrech a datech stroje. U modelu 7R v Koutech služba Expert Alerts například nahlásila chybový kód závady obvodu ovladače VGT (snímač naklápění lopatek turbodmychadla) zrovna při setí. To už ale byl v pohotovosti náš servis, po kontrole kabeláže turbodmychadla byl vyměněn ovladač VGT a provedena kalibrace. Díky včasnému zásahu nedošlo k většímu poškození turbodmychadla nebo i celého motoru, celkové náklady na opravu byly nižší, a především nedošlo k prostoji stroje. „Servis volal hned, díly měli na skladě a ihned proběhla i výměna. Setí mohlo pokračovat,“ popisuje pan Čech.
Náš servis při obdržení upozornění na možný problém ihned kontaktuje majitele stroje a domluví další postup
Rychlý zásah servisu
„Na 7R nám chybový kód hlásil ještě dávkovač močoviny nebo potenciometr na pružení kabiny, vše se hned vyřešilo. Kolikrát se stane, že servis volá ještě dřív, než si upozornění přečtu, to je super,“
popisuje další příklady z provozu pan Čech.
Dávkovač močoviny, jehož pozdní výměna by mohla zapříčinit zastavení stroje a poškození filtru pevných částic, se dostal do pozornosti našeho servisního střediska díky chybovému kódu závady emisního systému motoru. Na stroji byla provedena diagnostika systému dávkování DEF, následovala výměna a kalibrace dávkovače. Další chybový kód například hlásila řídící jednotka odpružení kabiny, kde došlo k nízkému napětí na potenciometru polohy odpružení a kabina přestala pružit. Následný příjezd servisu, který zkontroloval kabeláže a napájení, problém ihned vyřešil výměnou a kalibrací potenciometru.
Využijte data na maximum i Vy
Služba Expert Alerts byla poskytována v rámci našich balíčků FarmSight Services, a to na úrovni Premium a Ultimate. Od 15. února 2024 je tato služba dostupná také pro majitele všech strojů vybavených telematikou JDLink s aktivní konektivitou. Konkrétně jde o stroje, které jsme dodali prostřednictvím oficiální obchodní sítě či o stroje, o které pravidelně pečujeme prostřednictvím servisní sítě. Aplikace Operations Center pak přináší přístup ke všem datům a provozním parametrům strojů. Pokud i Vy chcete data ze své techniky využít na maximum, kontaktujte své středisko nebo našeho konzultanta či specialistu precizního zemědělství.