Možná nad tímto nepříliš výřečným nadpisem pokrčíte rameny, ale pokud proniknete do světa novinek od německého výrobce manipulační techniky Kramer, zjistíte, že tato fráze vystihuje vlnu inovací nejvýstižněji. Elektrické pohony, inovace, designová i funkční vylepšení, to vše si pro nás přichystali v továrně v Pfullendorfu na rok 2023.
"Elektřina" stojí za zamyšlení
S prvním plně elektrickým nakladačem přišel Kramer už v roce 2016. Rozhodně pro něj nejde o neprobádanou oblast a pro tento rok nastupuje nová generace stroje KL25.5e s nosností 1750 kg a hmotností 3880 kg, jehož nejzásadnějším vylepšením je zcela nová lithium-iontová baterie, která má oproti staršímu olověnému akumulátoru hned několik výhod. Vysoká hustota energie, která umožňuje několik hodin provozu s možností rychlodobíjení během cca 4 hodin do plna, a to za zlomek nákladů oproti dieselové variantě. I tak vás možná napadne, že je to záležitost spíše pro fajnšmekry. Ne tak docela. Vždyť nová baterie funguje jako zcela bezúdržbový systém a v době, kdy pro čím dál více strojníků je pravidelná údržba spalovacího motoru cizím pojmem, může být tím pravým řešením.
Nejzásadnějším vylepšením nakladače Kramer KL25.5e je zcela nová lithium-iontová baterie
Také v kompaktním manipulátoru
KT144e – i zde najdete plně elektrický pohon s lithiovkou pod kapotou. Tento malý pracant se zatím v naftové variantě zabydluje na českém trhu a díky zdvihu až 4,3 m si najde místo na mnoha malých farmách, ale i v různých netradičních provozech. 2000 nabíjecích cyklů – to je hodnota, po které má baterie stále kapacitu na 80 % nového akumulátoru. Takže na několik let máte i v intenzivním provozu určitě vystaráno.
Kompaktní manipulátor KT144e disponuje plně elektrickým pohonem
Síla v novém vydání
I u velkých manipulátorů s nosností 3 až 5,5 tun je osvěžení v podobě barevného provedení kabiny a vylepšení tvaru blatníků. Největší novinkou je však přepracování motorového prostoru. Kramery se díky tomu stávají premianty ve výhledu z kabiny na pravou strany díky mimořádně zkosené kapotě. Výhled na pravé zadní kolo je nyní bez nejmenších potíží. Vyzkoušejte i vy výjimečnost německých manipulátorů, které mají všude pověst špičkových pracantů.
Největší novinkou týkající se velkých manipulátorů s nosností 3 až 5,5 tuny je přepracování motorového prostoru