Mnoho let to vypadalo, že éra klasických kolových kloubových traktorů skončila. I přes to jsme v roce 2020 prostřednictvím střediska Dobřany dodali traktor John Deere 9R 490 do společnosti Agro Staňkov, v letošním roce jsme opět do oblasti západních Čech předali ještě další dva tyto traktory.
Klasické kolové traktory končí na výkonu okolo 400 koní, velké pásové traktory dominují až v kategorii 600 koní. Proč je limit pro kolové traktory právě oněch 400 koní?
„Pro tahové práce potřebujete hmotnost a kontaktní plochu. Pokud pracujeme se současnou koncepcí, tak větší zadní pneumatiky na traktor nedostanete z důvodu celkové šířky do 3 metrů. Větší rozměr předních pneumatik také ne, z důvodu obratnosti a celkové šířky. U hmotnosti je limit 18 tun, potom vychází poměr hmotnost k výkonu cca 45 kg/k což je hraniční hodnota pro těžší tahové práce. Pokud se dostáváme pod 40 kg/k tak je to specifikace do dopravy, ale ne na tah. Řešením se můžou zdát pásové traktory, které jsou vždy těžší a kontaktní plocha pásu je přibližně dvojnásobná. Ty však nejsou řešením pro všechny, např. z pohledu vyšších provozních nákladů nebo komfortu při přepravě,“ říká Pavel Fiala, produktový manažer pro traktory John Deere.
„Ano, jsou i klasické kolové traktory s výkonem 500 koní. Ale vězte, že podle testů německého magazínu Profi se papírový rozdíl 74 koní proti traktoru John Deere 8R 410 s jmenovitým výkonem 410 koní díky koncepci převodovky smrskne na 45 koní maximálního tahového výkonu, a to při měření na pevném podkladu. Na poli to bude ještě výrazně méně, protože rozdíl hmotností u těchto traktorů není a o tolik větší kontaktní plocha pneumatik rovněž ne. A obratnost dle Profi? Poloměr otáčení 8,65 m proti 8R 6,75 m a 9R 6,1 m,“ dodává Fiala.
Na západě Čech pracují hned tři kolové kloubové traktory John Deere 9R 490 o maximálním výkonu motoru 539 k. Na fotografii zástupci společnosti Agro Staňkov - Domink Hilf (mechanizátor) a Michal Demitrov (obsluha)
Základní otázka zní, kde kolové kloubové traktory najdou své místo? Tam kde klasický kolový traktor o výkonu 400 koní již nemůže a zároveň tam, kde je pásový 600koňový traktor zbytečný.
„Jednoúčelovost bych za nevýhodu nepovažoval, protože kromě tahových prací si dovedu kloubový kolový traktor představit v překládacím voze, jak během žní, tak i během sklizně cukrovky, a ani nejsilnější klasický kolový traktor v maximálním obutí a závaží není synonymem univerzality,“ říká Pavel Fiala a dodává srovnání:
„Rozdíl mezi 9R 490 a 8R 410 je dle testu Nebraska u maximálního tahu při jmenovitých otáčkách 51,7 koní. Při částečném, 75% tahu při snížených otáčkách motoru cca 1400 ot./min. rozdíl 38 koní. Kloubový traktor je těžší o 7,5 tuny. Opravdu je to jiná kategorie a rozdíl poznáte.“ Dalším plusovým bodem pro traktory 9R 490 je konstrukce. Jedná se o stejný rám, motor, převodovku, jako u traktorů 9R a 9RX 640 s výkonem téměř 700 koní, tzn. u modelu 9R 490 hlavní komponenty dostávají výrazně méně zabrat. Reálné zkušenosti našich současných zákazníků to jen potvrzují.
Druhým rokem pracuje traktor 9R 490 ve společnosti AGRO Staňkov. Za dva roky provozu má najetých 2500 mth
První traktor John Deere 9R 490 nové generace pracuje již druhým rokem ve společnosti AGRO Staňkov a má aktuálně za necelé dvě sezóny odpracovaných 2500 mth. Jeho hlavní využití v podniku přibližuje Dominik Hilf, který má na starosti mechanizaci jak ve Staňkově, tak i ve společnosti Meclovská a.s.:
„Jedná se o hlavní traktor do setí. Používáme ho v agregaci s 16řádkovým přesným secím strojem a se 6metrovým secím strojem při setí řepky, obilovin a meziplodin. Dříve jsme secí stroj na řepku agregovali s traktorem o výkonu 370 koní, poté 410 koní a nyní s traktorem 9R 490. Díky tomuto traktoru jsme byli schopni snížit spotřebu nafty při setí řepky o 25 %. Další využití tohoto traktoru je s kombinovaným kypřičem a diskovým podmítačem. Na těžké polní práce máme ještě traktor 9620RX. Po dobrých zkušenostech z provozu jsme se rozhodli tento traktor koupit i druhého našeho podniku, a to do Meclovská a.s.“
V Meclovské a.s. bude traktor 9R agregován se stroji na přípravu půdy. Na fotografii s traktorem 9R ze společnosti AGRO Staňkov
Do společnosti Meclovská a.s., která hospodaří v okrese Domažlice na výměře 3500 hektarů, jsme tento traktor dodali v letošním roce. V tomto podniku to bude hlavní traktor na těžké polní práce, od podmítky, přes kypření, až po předseťovou přípravu se širokozáběrovými stroji.
Co bývá u klasických kloubových traktorů limitem, to je chování při dosažení limitu v tahu, odborně se to nazývá Power-Hop. Toto je vyřešeno u traktorů řady 9R přední nápravou HydraCushion, která je v české základní specifikaci. Omezením se může pro některé zdát i sortiment obutí. V naší specifikaci najdete nízkotlaké pneumatiky Michelin AxioBib 2 v rozměru 800/70R38, se kterými traktor splňuje legislativní předpisy pro provoz na pozemních komunikacích. Tlak na půdu je při použití těchto pneumatik 1,75 kg/m
2.
Zástupci společnosti Zevyp - Josef Kozák (mechanizátor) a Michal Duffek (agronom)
Třetí a aktuálně nejnovější traktor 9R 490 pracuje ve společnosti Zevyp.
„Pro tento traktor jsme se rozhodli především pro jeho velké přejezdy mezi jednotlivými středisky, tzn. důležité pro nás byly nízké provozní náklady,“ říká Josef Kozák, mechanizátor společnosti.
„Pracovat bude s 12metrovým diskovým podmítačem a 7,5metrovým kypřičem. Ještě přemýšlíme o využití se secím strojem na setí řepky,“ přibližuje agronom Michal Duffek.
Nejnovější traktor 9R pracuje ve společnosti Zevyp
A jaké kloubové traktory John Deere vlastně nabízíme? Celá modelová řada čítá 5 modelů se jmenovitými výkony 440 až 640 koní. Vzhledem k reálným možnostem využití pouze na jednoduchých kolech výše uvedeného rozměru, jsou zajímavými model 440 s maximálním výkonem 484 koní a model 490 s maximem 539 koní. Pokud jde o prvky volitelné výbavy, tak kromě klasických variant kabiny, osvětlení nebo precizního zemědělství, které jsou shodné jako u dalších řad traktorů 7R, 8R, 9RX, si u těchto traktorů můžete zvolit, zda Vám pro připojení nářadí postačí pouze spodní závěs, nebo budete potřebovat i tříbodový závěs kategorie IV. Rovněž i vývodový hřídel je volitelnou opcí. Bez dodatečného závaží v kolech je pohotovostní hmotnost traktoru 21 tun, pokud to bude nedostatečné, je možné každé kolo uvnitř dotížit závažím 620 kg, z venku 4x 275 kg a 2tuny na přední konzoli závaží. Hydraulika, jedno čerpadlo 220 nebo dvojité 435 l/min, vnější hydraulické okruhy 4 až 6 z výroby, 7 a 8 dodatečné dodělání a koncovky PowerBeyond v základu.
Fotogalerie