Na základech oblíbených tandemových návěsů s vanovou korbou T669 a T700 Pronar vyvinul a již dodává na světový trh dva zbrusu nové velkoobjemové návěsy T669XL a T700XL. Při vývoji návěsů byl kladen důraz na dosažení co největšího základního objemu korby bez použití nástavců při zachování robustnosti a tuhosti konstrukce předchůdců a zároveň udržení příznivé ceny. To bylo umožněno díky využití nových technologií při výrobě.
Konstrukce
Konstrukčně jsou oba návěsy velmi podobné. Liší se zejména svou délkou a typem a umístěním náprav. Bočnice dozadu sklápěné korby jsou vyrobeny z jednoho kusu materiálu bez jakýchkoli výztuh nebo svárů. Tuhost konstrukce je zde zajištěna profilováním bočnic v celé délce a posíleným límcem na horní hraně korby. Zadní čelo je hydraulicky otevíratelné se zámky zabraňujícími otevření, utěsněné pryžovým těsněním, vybavené výsypným otvorem. Rám svařený z uzavřených dutých profilů z vysoko-pevnostní konstrukční oceli s výškově stavitelnou ojí v základní výbavě odpruženou vinutými pružinami s mechanickou nebo hydraulickou odstavnou nohou. Parabolicky odpružené nápravy s pneumatickými brzdami s automatickou regulací brzdného účinku ALB, zadní na přání pasivně řiditelná (vlečená).
Návěs Pronar T700XL se základním objemem 26,6 m3
Navýšení objemu
Díky novým konstrukčním řešením, výrobním postupům a kvalitnějším materiálům bylo i při výrazném navýšení objemu nákladového prostoru, dosaženo příznivé provozní hmotnosti a návěsy jsou tak velmi univerzální. Navíc i díky nízkému těžišti a použitému odpružení mají dobré jízdní vlastnosti jak na poli, tak na silnici v dopravě.
Návěs Pronar T669XL se základním objemem 22,6 m3
Větší T700XL
Větší T700XL je vybaven korbou o vnitřní délce 6,7 m se základním objemem 26,6 m3. Ten lze použitím nástavců zvýšit na bezmála 36 m3. Je konstruován na užitečné zatížení 16,7 tuny (celková hmotnost 23 t), legislativa však povoluje maximálně 14,7 tuny nákladu.
T669XL
T669XL s korbou délky 5,7 m má objem 22,6 m3, který lze nástavci zvýšit na 30,3 m3. Při dodržení legislativního maxima 21 tun celkové hmotnosti lze naložit až 15,8 tuny nákladu. Díky nízké provozní hmotnosti lze pak návěs dobře použít i s traktory o nižším výkonu.
Komponenty
Konstrukce návěsů byla vyvinuta a otestována ve vlastním Výzkumném a vývojovém centru Pronaru. Naprostá většina komponentů, ze kterých jsou návěsy složeny, byla vyrobena v jednom z jeho sedmi výrobních závodů a procházejí důkladnou výstupní kontrolou kvality. Díky tomu si Pronar troufá poskytnout i na tyto návěsy standardní tříletou záruku a zároveň jsou prodávány za velmi příznivou cenu, která není vyšší cena jejich předchůdců.