Jak všichni víme, začátky nebývají snadné, stejné to bylo i u pásových traktorů John Deere v České republice. Jeden z prvních koupili v roce 2000 do Zemědělské společnosti Sloveč. Jednalo se o model 8300T a nebyl to jen první pásový, ale i první John Deere v podniku, který tam pomalu a postupně prošlapával cestu dalším traktorům s jelenem ve znaku.
První pásový traktor
Traktory řady 8000T jsme oficiálně nenabízeli, ale pár kousků bylo dovezeno většinou jako zánovních ze Západní Evropy. Přesně to byl případ i traktoru v ZS Sloveč, kde ho v roce 2000 pořídili především pro snížení utužení půdy. Nutno říct, že tento stroj byl dodán přes společnost AGRO Konárovice ve spolupráci s Josefem Ptáčkem. Tento traktor 8300T byl ve Slovči několik let využíván pro těžké polní práce, a to až do roku 2018. Od té doby byl již jen jako záloha, než byl s nájezdem 24 tisíc motohodin prodán.
První pásový traktor v Zemědělské společnosti Sloveč byl v roce 2000 John Deere 8300T
Řada 9000T
Pásové provedení traktorů řady 9000 přišlo v roce 1999. Nynější konstrukce podvozku pro traktory se dvěma pásy se představila až v roce 2007. Kromě nového odpružení podvozku s názvem AirCushion dostaly traktory nové motory o objemu 13,5l s maximálním výkonem téměř 600 koní, powershiftovou převodovku 18/6 s automatikou řazení a vylepšenou kabinu s hladinou hluku 72 dB(A). Druhým pásovým traktorem v Zemědělské společnosti Sloveč byl model 9530T, který zde pracoval 6 let. Poté byl v roce 2013 s nájezdem 6000 mth prodán.
Druhým pásovým traktorem John Deere byl 9530T, který byl využíván pro těžké polní práce, a to až do roku 2013. Na fotografii v roce 2011 při prosincovém kypření po sklizni cukrové řepy
Pracuje dodnes
Nákup dalšího pásového traktoru ve Slovči na sebe nenechal dlouho čekat a v roce 2011 pořídili John Deere 8320RT. Tyto traktory s novým označením 8R / 8RT 1. generace představené v roce 2009 přinesly zcela novou konstrukci zadní nápravy s hřídelemi pro snadnou změnu rozchodu, podvozek s delším rozvorem, tedy s větší kontaktní plochou, středové rolny o větším průměru, a hlavně s odpružením pomocí vzduchového měchu. Traktor 8320RT pracuje v ZS Sloveč dodnes, má natočených cca 9500 mth. Jeho hlavní nasazení bývá pro lehčí polní práce, setí a při extrémních podmínkách s překládacím vozem.
Setkání generací pásových traktorů John Deeere na pozemcích ZS Sloveč
Úspěšná řada
Opravdový obchodní úspěch pro nás však zaznamenala až následující generace 9RT představená v roce 2010. Nejsilnější model s označením 9560RT byl pořízen do ZS Sloveč v roce 2013 a o dva roky později doplnil flotilu model 9570RT, který spatřil světlo světa až v roce 2014. Tím zásadním rozdílem není jen 10 koní jmenovitého výkonu, jak je zřejmé z označení, ale těch 616koní maximálního výkonu je z motoru John Deere 13,5l dle normy 3B, zatímco nejsilnější typ následující generace má 628 koní a je to Cummins QSX o objemu 15 litrů a plní normu TIER 4. Těchto dvoupásových „devítek“ jsme od roku 2010 do roku 2017 předali 33 kusů a jejich slávu ukončil až nástup řady 9RX, která přináší mimo jiné hlavní výhodu celkové šířky 3 metry. U dvoupásových traktorů 9RT je celková šířka s užšími pásy 760 mm necelých 3,5 metru.
Dvoupásový traktor John Deere 9560RT byl zakoupen v roce 2013
O dva roky později rozšířil flotilu strojů model 9570RT
Traktory 9RT nahradila řada 9RX
Pokud se vrátíme do okolí Slovče, dva výše zmíněné traktory 9RT za 10 respektive 8 let natočily 5550 a 4800 hodin. Pracovaly s nářadím na zpracování půdy, nejvíce s radličkovými kypřiči o záběrech 6, 7, 8 a 12 metrů různých značek, a to až do letošního jara, kdy byly nahrazeny dvojicí nových strojů 9RX 590. „Nepotřebovali jsme zvýšit výkon. Řadu 9RX jsme zvolili hlavně kvůli transportní šířce 3 metry a čtyřpásové koncepci, která je šetrnější při otáčení, a také z hlediska komfortu obsluhy,“ říká Ondřej Sobota, manažer rostlinné výroby a dodává: „Jsme spokojeni jak obchodním zástupcem, tak s dodávkou náhradních dílů a servisem.“
Slavnostní předání nových traktorů John Deere 9RX590. Na fotografii Jiří Sobota (ředitel společnosti, ZS Sloveč), Ondřej Sobota (provozní ředitel, ZS Sloveč), Michal Dirbák (obchodní zástupce, STROM PRAHA) a Tomáš Herčík (mechanizátor, ZS Sloveč)
V posledních letech přešly v Zemědělské společnosti Sloveč také na používání navigací a telematiky John Deere.
S navigacemi jsme spokojeni. MyJohnDeere používám i pro zasílání práce obsluhám, takže např. přesně ví, jakou odrůdu, s jakým výsevkem a na jakém poli budou sít,
dodává mechanizátor Tomáš Herčík.