Po důkladném testování v reálných podmínkách na farmách po celém světě byla v prvních měsících letošního roku zahájena sériová výroba nízkotlakých pneumatik Nokian Tyres Soil King VF. Jedna z testovacích sad byla umístěna také v České republice, konkrétně ve středočeských Kounicích, na traktoru John Deere 7290R. Jak si tyto pneumatiky vedly a v jakém jsou stavu po roce a půl intenzivního nasazení v dopravě i na poli?
Kombinované nasazení na poli a v dopravě
Traktor John Deere 7290R byl osazen testovací sadou pneumatik Nokian Tyres Soil King na podzim roku 2022. Na farmě v Kounicích, která je součástí skupiny ZVO Group, pracuje traktor převážně v agregaci se secím strojem a pluhem, při předseťové přípravě a z velké části také v dopravě s cisternou a návěsem. Doprava tvoří 50 % pracovních činností traktoru. Nízkotlaké pneumatiky Nokian Tyres Soil King VF se ukázaly jako skvělá volba pro toto kombinované nasazení díky hlubokému, širokému desénu s novým designem záběrového zubu a středové linie. Výrobce nabízí několik rozměrů, přičemž testovací sada na modelu 7290R má rozměry VF 600/70R30 vpředu a VF 710/70R42 vzadu.
Obsluha traktoru, Petr Němec, kladně hodnotí zejména samočisticí schopnost pneumatik a pohodlí při jízdě na silnici:
„S pneumatikami jsem velmi spokojený. Například při orbě zůstávají i za mokra stále čisté a ve vzorku nic nezůstává. Kolega, který orá s traktorem vybaveným standardními pneumatikami, má vzorek stále plný nečistot.“
Kounický traktor na testovací sadě najel v době naší návštěvy 1 740 motohodin za více než rok a půl.
Obsluha traktoru, Petr Němec, vyzdvihuje především vynikající samočisticí schopnosti pneumatik a pohodlí při jízdě na silnici
Optimalizace tlaku v pneumatikách
Pneumatiky Nokian Tyres Soil King jsou dle testu DLG z roku 2022 absolutním vítězem mezi nízkotlakými pneumatikami z pohledu efektivity, prokluzu kol, šetrnosti k půdě, spotřeby paliva a přenesení tažného výkonu na podložku. Tyto parametry, včetně životnosti a opotřebení desénu, ale také zásadně ovlivňuje hustící tlak. Optimální tlak závisí na rozměrech pneumatik, maximální rychlosti, zatížení a plánovaném využití. V případě kombinovaných pracovních operací v dopravě i na silnici je nutné tlak optimálně variovat. Pan Němec dodává: „Samozřejmě
pracujeme i s tlakem, teď jezdím převážně v dopravě a nafoukáno mám na 1,5 bar. Na silnici jsou pneumatiky pohodlné a dobře drží směr, neplavou. Při práci na poli většinou dávám 1 bar podle podmínek. Máme tady v Kounicích hodně mazlavé půdy.“ U nízkotlakých pneumatik Soil King VF lze obecně doporučit při jízdě po silnici s vyšší přepravní rychlostí tlak v rozmezí 1,5–1,6 bar. Neuděláme tak chybu ani při typicky cyklickém zatížení v zemědělské dopravě (plně naložený a prázdný). Při práci na poli pak záleží na každé desetině baru, vždy je nutné zohlednit konkrétní druh operace, půdní podmínky a zatížení na nápravu. S tímto pomohou tabulky přímo od výrobce Nokian Tyres, poradí také náš tým optimalizátorů a odborníků na zemědělské pneumatiky.
Optimálním tlakem v pneumatikách dosáhneme vyšší životnosti pneumatik, efektivního přenosu tažné síly, na komfortní jízdy na silnici, minimálního prokluzu, šetrného zacházení s půdou a snížení spotřeby paliva
Minimální úbytek desénu
V rámci zhodnocení testovací sady v Kounicích jsme kromě měření tlaku provedli i měření úbytku desénu, které dopadlo následovně: na zadní nápravě došlo k úbytku desénu 10 mm (z nového stavu 62 mm na 52 mm). Na přední nápravě, kde je mělčí vzorek a obecně zde dochází k většímu opotřebení, ubyl desén o 13 mm (z 55 mm na 42 mm). Pravá strana, především u traktorů nasazovaných často v dopravě, obecně trpí více. To je způsobeno povrchem silnice na krajnicích (kamínky, štěrk), což se projevilo i zde větším úbytkem vzorku na pravém předním kole. Prodloužit životnost můžeme přehozením pravé pneumatiky na levou stranu. S ohledem na poměrně značný nájezd motohodin a jejich průběhem, z velké části v dopravě, lze vyhodnotit kondici pneumatik jako velice dobrou. Kvalitní pryžová směs těchto univerzálních pneumatik, inovativní design vzorku a zodpovědný přístup obsluhy jistě přispěly k dosažení takového výsledku.
Pneumatiky jsou na traktoru již rok a půl a mají za sebou 1 740 motohodin v kombinovaném nasazení. Úbytek vzorku zaznamenaly minimální a jsou ve velmi dobré kondici
Vyzkoušejte si pneumatiky Soil King i vy!
V letošním roce nabízíme v rámci naší obchodní sítě předváděcí traktor John Deere 7R 310, který je osazen pneumatikami Nokian Tyres Soil King VF o rozměrech vpředu VF 650/60R34 a vzadu VF 710/75R42. Můžete si tak vyzkoušet toto univerzální obutí přímo ve vašich podmínkách. Výběr optimálních pneumatik a jejich správných rozměrů jsou v této nelehké době ekonomické nejistoty velmi důležité. Náš tým odborníků se specializací na zemědělské pneumatiky vám rád pomůže s výběrem a následným provozem. Disponujeme také jedním z největších skladů zemědělských pneumatik v České republice. Pokud máte zájem o bližší informace, neváhejte kontaktovat své spádové středisko.
Na hodnocení testovací sady pneumatik Soil King VF se podílel zástupce Nokian Tyres Patrik Sznapka, náš vedoucí prodeje pneumatik Karel Hendrych a prodejce pneumatik Tomáš Tuček