„Dobrý den, nemáte na skladě nějaký kloubový nakladač?“ To je otázka, se kterou se setkáváme poměrně často. Odpověď je ve všech případech stejná – musí to být vůbec nakladač vybavený kloubovou konstrukcí? Německé nakladače Kramer jako jediné na trhu postrádají řízení pomocí dělené konstrukce, zachovávají si totiž pevný, nedělený rám ve spojení se všemi řiditelnými koly. Co tenhle koncept přináší?
V plném úhlu zatáčení stále stabilní
Z hlediska stability je nejzásadnějším prvkem posun těžiště v příčné ose stroje v průběhu zatáčení. Velká hmotnost stroje je totiž umístěna ve formě motoru a protizávaží. V případě stroje s kloubem se při zatáčení tyto nejtěžší části vychýlí z podélné osy stroje a způsobují tendenci k převrácení právě ke straně, kam se zatáčí. Změny směru, zvlášť náhlé, jsou tedy u kloubáku značným rizikem. Naproti tomu u strojů Kramer při zatáčení zůstává vše v podélné ose, natáčí se pouze kola. Ještě zásadnějším se tento rozdíl ve stabilitě stává v případě teleskopického výložníku, který tvoří další těžkou součást stroje, v případě vysunutí posouvá těžiště stroje vysoko.
Velikost kompaktních nakladačů Kramer umožňuje průjezdnost i v těch nejmenších stájích a omezených prostorech. Díky pevnému rámu si však udržují vysokou nosnost za všech okolností a především stabilitu, která je u takto malých strojů zásadní.
Nosnost stroje nezávislá na úhlu zatáčení
Zatímco v předchozím odstavci jsme se věnovali posunu těžiště při zatáčení, nyní se zaměříme na podélný posun těžiště při změně směru jízdy. Také zde platí fyzikální zákony – u nakladačů Kramer zůstává protizávaží v zadní části stále na stejném místě vůči nesenému břemenu, protože se vytáčejí pouze kola.
U kloubových nakladačů je to jiné: při zatáčení se zadní část rámu vychyluje směrem dopředu, čímž se zkracuje účinná páka, kterou zadní část působí proti nákladu vpředu. Čím větší úhel zatáčení, tím výraznější tento efekt je. Nakladače Kramer se tomuto jevu zcela vyhýbají. Strojník má tak jistotu, že co stroj unese při jízdě rovně, unese také v plném rejdu. Díky tomu nabízí pevný rám lepší poměr mezi vlastní hmotností stroje a jeho nosností.
Pozice protizávaží, které je umístěno v zadní části nakladače se díky pevnému rámu nepřesouvá v průběhu zatáčení dopředu, díky tomu máte jistotu, že nosnost stroje je stejná za každých podmínek.
Vynikající obratnost
Poloměr otáčení a obratnost – to jsou parametry, které se se stájovými nakladači často spojují, a to zcela oprávněně. Přestože řada provozů živočišné výroby již prošla modernizací, mnohé z nich stále narážejí na omezení vycházející z původní konstrukce a jejích rozměrů. Typickými překážkami tak zůstávají nízké a úzké vjezdy a průjezdy, nemluvě o ostrých zatáčkách ve stájích nebo v jejich okolí (například při manipulaci s vyhrnutou mrvou či balíky). To vše klade požadavky na stroj, který bude silný, s dostatečnou nosností, ale zároveň co nejkompaktnější a s minimálním poloměrem otáčení. Konstrukce nakladačů Kramer využívá všech řiditelných kol pro dosažení maximální obratnosti. Možnost vytočení každého kola až o 40° na každou stranu zajišťuje nejmenší poloměr otáčení přes kola v dané třídě strojů. Navíc řiditelná kola rozšiřují flexibilitu využití – například umožňují jízdu krabím chodem nebo řízení pouze přední nápravou při delších přesunech.
Koncept všech řiditelných kol s vytočením až 40° stojí za tím, že nakladače Kramer mají až o 34% menší poloměr otáčení přes kola, než bývá poloměr otáčení u konkurenčních strojů s kloubovou konstrukcí.